اسب ها و ۴۸ حقیقت بسیار خاص در مورد این حیوانات نجیب و دوست داشتنی

۱. اسب ها می توانند بصورت ایستاده و با قفل کردن پاهای خود به یکدیگر، بخوابند.

 

 

۲. اسب ها هنگام خواب، حالت (REM) یا همان حرکت سریع چشم را تجربه می کنند. این بدین معنی است که آن ها به احتمال زیاد در حال دیدن رویا هستند.

 

 

۳. برخی از اسب‌ها می توانند یاد بگیرند که چگونه باید در اصطبل سایر اسب‌ها را باز کنند و آن‌ها را فراری دهند.

 

 

۴. قدمت اولین خانواده اسب‌ها به ۵۵ میلیون سال قبل باز می گردد.

 

 

۵. بر خلاف انسان ها، اسب‌ها دارای یک کور روده هستند که برگ ها را هضم می کند؛ دانشمندان بر این باورند که کور روده انسان نیز ممکن است چنین عملکردی داشته باشد.

 

 

۶. اسب در روز حداقل ۲۵ گالن آب می نوشد. در حقیقت، بیش از ۵۰ درصد از بدن اسب از آب تشکیل داده است.

 

 

۷. رشد دندان های یک اسب هیچ گاه متوقف نمی شود.

 

 

۸. دادن چمن بریده شده به اسب می تواند باعث شکم درد این حیوان شود.

 

 

۹. در اوایل قرن بیستم، اتومبیل ها به عنوان یک راه حل دوستدار طبیعت جایگزین کاسکه های اسب شدند چرا که مدفوع و لاشه ی اسب‌ها باعث آلودگی شهر ها می شد. یک اسب شهری می توانست در روز بین ۷ کیلوگرم تا تا ۱۴ کیلوگرم مدفوع تولید کند.

 

 

۱۰. در سال ۱۹۰۰، ۱۵۰۰۰ اسب در شهر نیویورک وجود داشت. این اسب‌ها در عرض یک سال، کود کافی برای ایجاد یک توده ۵۳ متری را تولید میکردند که می توانست یک جریب ( ۴۰۴۷ متر) از یک زمین را پوشانیده و غذای میلیارد مگس را فراهم کند.

 

 

۱۱. یک اسب در واقع تنها یک انگشت در هر پایش دارد و ناخن ضخیم این انگشت، سم اسب به حساب می آید. این سم باعث می شود که مانند حالت رقص باله، پا بصورت یکپارچه با زمین تماس پیدا کند.

 

 

۱۲. در نظریه های ادبی، هنری و رویا ها، اسب نماد های مختلفی ازجمله زیبایی، قدرت و حتی قدرت جنسی را القا می کند.

 

ما هنگام اسب سواری، آزادی را قرض میگیریم.  

هلن تامپسون، پروفسور دانشگاه کمبریج

 

۱۳. اسب‌ها دارای باند محکمی از عضلات در اطراف خود هستند. این باند به قدری محکم است که معده ی یک اسب پیش از اینکه استفراغ کند، می ترکد.

 

 

۱۴. قدیمی ترین حکاکی در میان حیوانات مربوط به اسب است که قدمت آن به ۳۱ هزار سال قبل در جنوب آلمان بازمیگردد.

 

 

۱۵. زمانیکه یک اسب لب بالایی خود را پیچ میدهد و دندان های خود را بیرون می آورد، به شما نمی خندد بلکه در حال هدایت بوها به سمت غده بویایی خاص خود در قسمت پشتی بینی است.

 

حقایق بسیار جذاب در مورد اسب ها

 

۱۶. در حال حاضر حدود ۵۸ میلیون اسب در سراسر جهان وجود دارد.

 

 

۱۷. نزدیکترین نژاد به اسب؛ گاو، خوک یا بز نیست بلکه کرگدن است.

 

 

۱۸. اسب های عرب یکی از قوی ترین دوندگان استقامتی در قلمرو پادشاهی حیوانات هستند و قادرند تا بدون استراحت، بیش از ۱۰۰ مایل (۱۶۰ کیلومتر) بدوند.

 

 

۱۹. در برخی از کشور ها، گوشت اسب یک غذای لذیذ به حساب می آید. برای مثال در فرانسه، رستوران ها اغلب گوشت اسب، مغز اسب و قلب اسب سرو می کنند.  

 

 

۲۰. طبق گفته ی انجیل، ۴ اسب در آخر الزمان، نقش راهنما را خواهند داشت.

 

 

۲۱. وزن مغز یک اسب حدود ۲۲ انس یا به اندازه نصف مغز انسان است. 

 

 

۲۲. دندان های یک اسب، حجم بیشتری از سر را پر میکنند تا مغز این حیوان را.

 

 

۲۳. اسب عرب نه تنها زیباست، بلکه ساختار اسکلتی آن با سایر اسبها فرق دارد. دنده های این اسب از اسب های دیگر پهن تر، قوی تر و کامل تر بوده و استخوان های کمری و مهره های دم کمتری دارد.

 

 

۲۴. انسان ها اسب‌ها را حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد اهلی کرده اند در حالیکه سگ‌ها و گربه‌ها به ترتیب ۱۴۰۰۰سال پیش و ۸۵۰۰ سال پیش توسط انسان اهلی شده اند.

 

 

۲۵. هر یک از اسب‌های آمریکای شمالی از نژاد اسب های اروپایی هستند. حتی اسب‌های وحشی آمریکای شمالی، اسب‌هایی هستند که اجدادشان از اسارت فرار کرده اند.

 

 

۲۶. اسب، سمبل یکی از دوازده برج چینی هاست. طبق باور چینی ها کسانیکه در برج اسب بدنیا آمده اند انسان هایی باهوش تر، دارای روحیه ای آزاد تر، و مستقل تر هستند.

 

 

۲۷. اسب کوارتر آمریکایی، محبوب ترین اسب جهان است.

 

 

۲۸. در حال حاضر، قوانین عجیب و غریبی در مورد اسب ها در کتاب ها نوشته شده است. برای مثال در چندین شهر ایالات متحده، مردانی که به تازگی ازدواج کرده اند اجازه ندارند به تنهایی اسب سواری کنند مگر اینکه ۱۲ ماه از عروسی آن ها گذشته باشد.

 

 

۲۹. مسن ترین اسب جهان “Old billy” نام داشت که در سال ۱۸۲۲ و در ۶۲ سالگی مرد. طول عمر اکثر اسب ها نهایتا ۲۵ سال است.

 

پیرترین اسب جهان
تصویری نقاشی شده از از old billy، مسن ترین اسب جهان

 

۳۰. هر اسبی که طول شانه ی او کمتر از ۱۴۷ سانتی متر باشد یک اسب پانی به شمار میرود.

 

 

۳۱. اسب های نر و ماده هر کدام تعداد دندان متفاوتی دارند. تعداد دندان اسب های نر ۴۴ و تعداد ماده ها ۳۶ تا ۴۰ دندان است.

 

 

۳۲. تنها یک گونه از اسب ها وجود دارد که هرگز توسط انسان اهلی نشده و آن، اسب شوالسکی است که اسب بومی مغولستان می باشد.

 

اسب شوالسکی
اسب شوالسکی

 

۳۳. در حالی که انسان ها فقط ۳ عضله گوش دارند، اسب ها دارای ۱۰ عضله در گوش خود هستند. این بدان معنی است که آنها می توانند گوش های خود را ۱۸۰ درجه حرکت دهند و یک منطقه خاص را برای گوش دادن در بین مناطق مختلف انتخاب کنند. آنها همچنین برای برقراری ارتباط با اسب های دیگر از گوش خود استفاده می کنند.

 

 

۳۴. اسب آخال تکه (Akhal-Teke) به دلیل زیبایی و پوست درخشان خود، به عنوان یک اسب سوپر مدل شناخته می شود. متاسفانه هنگامیکه اتحاد جماهیر شوروی شروع به ذبح این اسب ها برای گوشتشان کرد، نژاد این اسب ها تقریبا نابود شد.

 

 اسب آخال تکه
اسب آخال تکه

 

۳۵. چشم های اسب‌ها ۹ برابر بزرگتر از چشم انسان است در حقیقت اسب ها در بین پستانداران زمینی بزرگترین چشم را دارند و می توانند دید ۳۶۰ درجه داشته باشند.

 

 

۳۶. در طول جنگ جهانی دوم، آلمان نازی و اتحاد جماهیر شوروی، از بیش از ۶ میلیون اسب استفاده کردند و میلیونها اسب و الاغ در طول خدمت در طی این جنگ جان باختند.

 

 

۳۷. دندان های اسب یکی از شاخص های خوب برای نشان دادن سن این حیوان است.

 

 

۳۸. اسب دارای حس پنجگانه بسیار پیشرفته ای است که عبارتند از حس چشایی، لمسی، شنوایی، بویایی بینایی. آن ها همچنین دارای یک حس ششم اسرار آمیز درونی هستند که وجود آن در انسان ها نادر است. این حس به حس های فیزیکی ربطی ندارد و به حالات ماورایی مربوط است.

 

 

۳۹. در سراسر جهان نزدیک به ۱۶۰ نژاد و گونه مختلف اسب وجود دارد، اما اسب عرب از نظر اصالت در بین همه ی اسب ها منحصر به فرد است.

 

 

۴۰. گفته می شود که اسلام بر پایه ی جای پای سم اسب عرب بنا شده و مراقبت از اسب حتی در احادیث مقدس نیز گنجانده شده است.

 

 

۴۱. در گله اسب‌ها، یک جنس همواره بر دیگری تسلط ندارد برای مثال یک اسب ماده می تواند جایگاهی بالاتر از یک اسب نر داشته باشد یا یک اسب نر می تواند از جایگاه بالاتری نسبت به اسب ماده برخوردار باشد.

 

 

۴۲. اولین اسب لقاح شده، یک مادیان هافلینگر بود که در سال ۲۰۰۳ بدنیا آمد.

 

 

۴۳. اسب تنها می تواند از طریق بینی خود نفس بکشد.

 

 

۴۴. یک اسب روزانه حدود ۱۰ گالن آب دهان تولید می کند.

 

 

۴۵. قلب یک اسب به اندازه ی ۴ تا ۴.۵ کیلوگرم و به اندازه ی یک توپ بسکتبال است. قلب انسان حدود ۳۱۲ گرم و به اندازه ی یک مشت بسته است.

 

 

۴۶. اسب شاخدار با اینکه جزو نژاد اسب ها به حساب نمی آید اما حیوان ملی اسکاتلند است. طبق افسانه ها، اسب‌های شاخ دار از شیر ها که نماد پادشاهی بریتانیا هستند متنفر هستند. تک شاخ ها همچنین نماد قدرت و زیبایی هستند.

 

 

۴۷. اسب‌های اهلی می توانند احساسات انسانی مانند غم و اندوه را حتی قبل از اینکه آن ها را بروز دهیم درک کنند.

 

 

۴۸. محققان به این نتیجه رسیده اند که اسب‌ها مانند انسان ها از حالات پیچیده ی چهره برای بیان احساسات خود استفاده می کنند.

از دست ندهید