اشتباهات والدین در تربیت فرزندان می تواند آینده آنان را نابود کند

اشتباهات والدین در تربیت فرزندان: هر والدینی ممکن است هنگام بزرگ کردن فرزندشان اشتباه کنند. حتی زمانیکه به بزرگسالی میرسیم، کامل نیستیم و همواره نمی توانیم تصور کنیم که رفتارمان از بیرون چگونه به نظر می رسد و چگونه بر آینده ی نسل های بعدی تاثیر میگذارد.

 

با اینحال، برخی از رفتار ها در بزرگ کردن فرزندان، اثرات منفی بیشتری از خود برجای میگذرند. در این مطلب قصد داریم تا به رایج ترین اشتباهات تربیتی که والدین در رابطه با فرزندانشان انجام می دهند بپردازیم. با وای آره همراه شوید: 

 

 

۱ . تنبیه بچه ها در مقابل دیگران 

 

گاهی اوقات پدر و مادر ها عصبانی می شوند؛ فریاد میکشند و حتی فرزندشان را جلوی دیگران تنبیه می کنند. در چنین شرایطی، این والدین به اطرافیانی که در حال تماشای آن ها هستند توجه نمی کنند اما بچه ها واقعا به نظر افرادی که دور و بر آن ها هستند اهمیت می دهند.

 

 

خجالت بچه ها در مقابل دیگران، اعتماد به نفس آن ها را تضعیف می کند. آن ها در این شرایط احساس شرمندگی زیادی می کنند و‌ فراموش کردن این موضوع برای آن ها بسیار مشکل است.

 

 

اشتباهات والدین در تربیت فرزندان

 

 

۲ . تاثیرپذیری از گذشته 

 

اتفاقاتی که در گذشته برای ما رخ می دهد، تعیین می کند که در آینده چه نوع والدینی خواهیم بود. اما این بدین معنی نیست که محکوم به تکرار اشتباهات والدین خود هستیم بلکه مهم این است که به اشتباهات پدران و مادرانمان پی ببریم و سعی کنیم تا این احساسات منفی را به نسل های بعدی خود منتقل نکنیم.

 

 

برای مثال امروزه همه ما میدانیم که تنبیه بدنی، تنها عواقب منفی از خود برجای می گذارد. با اینحال بسیاری از والدین امروزی، هنوز هم به چنین تنبیه هایی متوسل می شوند و سعی میکنند تا رفتار خود را چنین توجیه کنند که والدین آن ها نیز در کودکی چنین رفتارهایی با آنان داشته اند؛ به همین دلیل نباید سعی کنیم تا رفتار اشتباه خود را با گفتن جمله‌ای مانند “پدر من هم همچین رفتاری با من داشت.” توجیح کنیم بلکه باید این چرخه را از بین ببریم. 

 

 

اشتباهات والدین در تربیت کودکان

 

 

۳ . محدود کردن خودمان

 

اگر بچه های خود را بغل نکنیم و به آن نگوییم که دوستشان داریم، ممکن است آن ها از نظر احساسی از خانواده فاصله بگیرند. وقتی به احساسات و عقاید آن ها توجه نمی کنیم و یا بی‌تفاوت هستیم، احتمال اینکه فرزندانمان نیز چنین رفتاری با دیگران داشته باشند بسیار زیاد است. در این شرایط، صمیمی شدن با دیگران، اعتماد به آن ها، پیدا کردن دوست یا تشکیل خانواده می تواند برای آنان مشکل شود.

 

بزرگترین اشتباهات تربیتی والدین

 

۴ . عادات بد 

 

والدین، الگو های فرزندانشان هستند. طبق تحقیقات انجام شده، بین عادات مادران و اضافه وزن بچه ها، رابطه مستقیمی وجود دارد. مادرانی که سعی می کنند تا یک سبک زندگی سالم را برای فرزندانشان فراهم کنند، ریسک چاقی در آنان را ۷۵ درصد کاهش می دهند. طبق گفته محققان، عادات خوبی که تاثیر مثبتی روی بچه ها دارند عبارتند از رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، عدم مصرف سیگار و ‌عدم مصرف مشروبات الکلی یا مصرف بسیار اندک الکل. 

 

 

 همچنین در صورتیکه پدران بچه های خردسالان، زمان زیادی را صرف بازی با آنان بکنند، خطر چاقی آن ها ۳۰ درصد کاهش پیدا می کند.

 

 

اشتباهات رفتاری والدین

 

 

۵. تلافی بیش از حد 

 

کینه های ما نسبت به پدران و مادرانمان می تواند باعث شود تا شیوه‌ای کاملا متفاوت با شیوه تربیتی آنان در پیش بگیریم؛ حتی اگر شیوه تربیتی آن ها درست باشد. در نتیجه این موضوع، وقتی تشکیل خانواده می دهیم، ممکن است در این زمینه زیاده روی کنیم.

 

 

برای مثال، اگر خانواده ما بیش از حد محدودمان کرده باشند، ممکن است به خاطر تلافی این موضوع، به فرزندانمان بیش از حد آزادی دهیم. این تلافی بیش از حد، برای کودکان خوب نیست چرا که ممکن است فکر کنند، رها شده اند و توجهی به آنان نداریم.

 

 

اشتباهاتی که والدین مرتکب می شوند

 

 

۶. مراقبت بیش از حد و آسان گرفتن بیش از حد

 

اغلب اوقات، والدین تصور می کنند که پسران و دختران آن ها خاص و منحصر به فرد هستند اما از نظر بقیه مردم دنیا، بچه آن ها تنها یک بچه عادی است. در صورتیکه به  بچه ها بیش از حد آسان گرفته شود، خودخواه بار خواهند آمد و با یک حس حق به جانب بودن غیر منطقی بزرگ خواهند شد که برقراری ارتباط با آنان را مشکل میکند.

 

 

بچه های غیر قابل کنترل، در بیرون از منزل، دچار سرخوردگی های زیادی خواهند شد و نخواهند توانست با این مشکل کنار بیایند. در عین حال، کنترل بیش از حد می تواند فرزندان شما را براحتی بترساند؛ به این ترتیب، آن ها از بر عهده گرفتن هر نوع مسئولیت یا خارج شدن از محدوده راحتی خود (مانند ملاقات با یک فرد جدید یا شروع یک کسب و کار) خواهند ترسید.

 

 

اشتباهات والدین در برخورد با نوجوانان

 

 

۷. تخریب صداقت 

 

بچه ها باید بدانند که می توانند به خانواده خود اعتماد کنند. در صورتیکه والدین نتوانند احساسات خود را کنترل کنند و فرزندان خود را بترسانند، صداقت بچه ها (بخصوص نوجوانان) به راحتی از بین می رود. این امر می تواند منجر به از دست رفتن ارتباط احساسی آن ها با خانواده شود و باعث شود تا احساس امنیت نکنند. زمانیکه والدین، پشتیبان فرزندانشان باشند، فرزندان بهتر بار می آیند و از نظر روانی، بزرگسالان سالمی خواهند بود.

 

 

۸. رفتار خشن 

 

فرزندان با نگاه کردن به عکس العمل والدین هنگام مواجه شدن با مشکلات، یاد میگیرند که چگونه باید با مشکلات کنار بیایند. گاهی اوقات، خود فرزندان باعث بروز مشکل می شوند و بی‌ادبی به آن ها یا ابراز احساسات منفی نسبت به بچه های کم سن و سال، می تواند منجر به ایجاد مشکلی بنام مدیریت عصبی در آن ها شود.

 

 

۹. مطرح نکردن مشکل 

 

یکی از بهترین راه ها برای پایان دادن به مشکلات، صحبت کردن در مورد مشکل و رد شدن از آن است. اما این بدین معنی نیست که مسائل خود به خود حل خواهند شد. پس از بروز یک دعوای جدی میان والدین و فرزندان، والدین بایستی برای بهتر کردن شرایط تلاش کنند.

 

 

برای این کار، بایستی با کمال خونسردی مقابل فرزندتان بنشینید و احترام خود را نسبت به او نشان دهید. در ابتدای گفتگو به آن ها گوش دهید و  اجازه دهید بدانند که احساس آن ها برایتان مهم است. شما باید سعی کنید تا مشکل را از دید آنان ببینید و سپس در مورد احساسات خودتان صحبت کنید، دلیل عصبانیت خود را مطرح کرده و عذرخواهی کنید. با این روش به فرزندتان نشان می دهید که دشمن او نیستید و آنان دوباره می توانند به شما اعتماد کنند. 

 

از دست ندهید