موفقیت و ۲۱ روش بسیار آسان و جادویی برای رسیدن به موفقیت

هر کس دوست دارد به اهداف خود دست پیدا کند و رویاهایی را که در ذهنش ساخته به واقعیت تبدیل کند. اما اکثر افراد به آنچه که میخواهند دست پیدا نمیکنند.

 

تحقیقات نشان داده است که ۹۲ درصد از افراد بخاطر مدیریت اشتباه نمیتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند و تنها ۸ درصد از آنها با برنامه‌ریزی درست میتوانند به آنچه میخواهند برسند.

 

دستیابی به اهداف ممکن است بیش از آنچه فکر میکنید چالش بر انگیز باشد؛ با این حال نتیجه‌ای که در نتیجه‌ی تلاش مداوم شما بدست می‌آید ارزش کنار زدن موانع مقابلتان را دارد.

 

در این جا ۲۱ روش ساده و بسیار کاربردی به شما ارائه خواهیم کرد تا رسیدن به اهداف برایتان بسیار آسانتر شود. با وای آره همراه باشید:

 

 

۱. کافیست روزانه یک قدم کوچک بردارید 

موفقیت یعنی یک قدم کوچک در یک زمان نه منتظر ماندن برای سرازیر شدن فرصت‌ها. بسیاری از افراد به این دلیل در رسیدن به موفقیت، با شکست مواجه میشوند که فکر میکنند برای رسیدن به اهداف خود باید کارهای بزرگی انجام دهند و نتایج فوق‌العاده‌ای را رقم بزنند اما این روش رسیدن به اهداف نیست.

 

اقدامات کوچکی مثل نوشتن یک مقاله، برقراری یک تماس تلفنی و حتی صرف مقدار اندکی هزینه و غیره میتواند قدمی به سمت یک موفقیت بزرگ باشد.

 

پس شما باید با خود عهد ببندید تا هر روز قدمی رو به جلو و هر چند کوچک برای رسیدن به اهدافتان بردارید.

 

 

۲. از خودتان بپرسید، “هم اکنون چه قدم کوچکی می توانم بردارم؟ ” 

بسیاری از افراد در شروع  کار، بسیار موفق عمل میکنند اما در تکمیل کار با موفقیت چندانی روبرو نمیشوند. بنابراین به جای اینکه تنها یک شروع کننده عالی باشید، با برداشتن یک قدم کوچک در یک زمان، تمام کننده کار باشید.

 

بجای اینکه از خود به بپرسید “میخواهم به چه اهداف بزرگی برسم”، از خود بپرسید “هم اکنون چه قدم کوچکی میتوانم برای رسیدن به هدفم بردارم؟ این سوال شما را به سمت برداشتن قدم‌های کوچک هدایت کرده و از به تعویق کار‌ها جلوگیری میکند.

 

 

۳. انرژی خود را شارژ کنید 

به یاد داشته باشید که موفقیت، سفر است نه مقصد. بنابراین زمانیکه به استراحت نیاز داشتید استراحت کنید و انرژی مورد نیاز برای ادامه راه را مجددا بدست بیاورید. شما هر روز گوشی خود را شارژ میکنید پس چرا این کار را روی خودتان انجام نمیدهید؟

 

برای موفقیت انرژی خود را شارژ کنید 

 

توماس ادیسون همیشه در آزمایشگاه خود چرت‌های کوچکی میزد زیرا میدانست که برای ادامه‌ی کارش نیاز به استراحت و بازیابی دوباره انرژی دارد.

 

 

۴. مطالب انگیزشی بخوانید 

گاهی اوقات احساس میکنید بسیار با‌انگیزه و پر‌انرژی هستید و روزهایی نیز هستند که احساس میکنید انگیزه و انرژی لازم را ندارید. در همین روزهاست که باید انگیزه و انرژی خود را افزایش دهید.

 

زیگ زیگلار نقل قول زیبایی در این زمینه گفته است: “مردم اغلب میگویند انگیزه، مدت زیادی دوام نمی آورد؛ خب دوش گرفتن هم مدت زیادی طول نمیکشد اما نتیجه خوبی به‌ همراه دارد به همین دلیل ما دوش روزانه را به همه توصیه میکنیم.” 

 

کاری انجام دهید که به شما انگیزه بدهد. شما برای خواندن یک مطلب انگیزشی تنها به چند دقیقه نیاز دارید پس این مطالعه را هر روز انجام دهید.

 

 

۵. موفقیت خود را تجسم کنید 

افراد موفق؛ هر لحظه، موفقیت خود را تصور و مجسم میکنند. آنان هر زمان که وقت آزاد داشته باشند به دستیابی به موفقیت فکر میکنند و اهدافی که به آنها دست یافته‌اند را مجسم میکنند.

 

شما همان چیزی میشوید که اکثر اوقات به آن فکر میکنید؛ پس موفقیت را برای فکر کردن انتخاب کنید و در هر لحظه به دستیابی به موفقیت فکر کنید.

 

هر چه بیشتر به رسیدن به اهداف خود فکر کنید، انگیزه بیشتری ایجاد خواهید کرد و هر چه انگیزه بیشتری داشته باشید، اقدام بیشتری انجام خواهید داد و به آنچه میخواهید سریعتر دست خواهید یافت.

 

 

۶. با یک نفر مشورت کنید

هرگز قدرت یک مشاور و متخصص را دست کم نگیرید. پشت هر انسان موفقی یک راهنما یا مشاور وجود دارد. فکر میکنید چرا ورزشکاران حرفه‌ای و موفق برای خود مربی انتخاب میکنند؟ 

 

با یک نفر مشورت کنید

 

زمانیکه فردی را در اختیار دارید که شما را راهنمایی میکند، قادر خواهید بود تا مسیر موفقیت را راحتتر طی کنید و عملکرد بهتری داشته باشید.

 

یک راهنما، چیزی را میبیند که شما نمی‌بینید. آیا میدانستید که آنتونی رابینز قبلا راهنمای سرنا ویلیامز و بیل کلینتون بوده است؟ حتی افراد موفق نیز نیاز به راهنما دارند.

 

 

۷. با یک فرد با تجربه صحبت کنید 

شما میتوانید با کسی که قبلا تجربه انجام کار مشابه شما را داشته صحبت کنید و از دیدگاه و انرژی مثبت او بهره مند شوید. موفقیت همواره از خود ردی برجای میگذارد و شما مجبور نیستید برای دیدن این رد، یک چرخ اختراع کنید.

 

تنها کاری که باید در این زمینه انجام دهید، این است که فرد یا افرادی را پیدا کنید که قبلا کار مشابه شما را انجام داده‌اند و توصیه‌های لازم را از آنان بیاموزید.

 

وقتی با کسی صحبت میکنید که قبلا تجربه انجام کار مورد نظر شما را داشته، انرژی مثبت آنها بر روی شما تاثیر خواهد گذاشت و به شما امید خواهد داد.

 

وقتی ناامید هستید خودتان را محدود نکنید، بلکه به جای این کار بیرون بروید و با فردی مثبت‌اندیش صحبت کنید یا بهتر است با افرادی صحبت کنید که این کار را قبلا انجام داده‌اند.

 

 

۸. ۱۵ دقیقه را به خواندن کتاب‌های مرتبط اختصاص دهید

خواندن یکی از قدرتمندترین عاداتی است که یک فرد میتواند آن را قبول کند. راهنمایان بزرگ، به خواندن عادت دارند. زمانیکه از ایلان ماسک؛ مخترع تسلا موتورز، پی‌پال و اسپیس‌اکس، در مورد اینکه ایده اختراع موشک چگونه به فکرش رسید سوال شد وی جواب داد: “من کتاب میخوانم.” 

 

با خود متعهد شوید که هر روز ۱۵ دقیقه مطالعه کنید و اگر فرصت دارید این زمان را بیشتر کنید. اگر بتوانید یک کتاب در ماه بخوانید، ۱۲ کتاب در سال خوانده‌اید.

 

اگر هر کتاب حتی یک ایده‌ی کوچک برای بهتر کردن شرایتتان به شما یاد دهد نسبت به کسانیکه هیچ مطالعه‌ای برای رسیدن به موفقیت ندارند بسیار جلوتر خواهید بود.

 

 

۹. تیم خودتان را تشکیل دهید 

موفقیت یک نمایش تک نفره نیست و نیاز به تلاش یک تیم دارد. این قضیه در مورد رسیدن به اهداف نیز صدق میکند.

 

رسیدن به اهداف، شما را به فرد شادتری تبدیل خواهد کرد و زمانیکه افرادی در کنارتان باشند که با وجود پستی‌ها و بلندی‌ها باز هم در کنارتان باقی بمانند این موضوع بسیار هیجان انگیزتر نیز خواهد شد.

 

تیمتان را برای موفقیت تشکیل دهید

 

زمانیکه زمین بخورید تیمتان شما را بلند خواهند کرد؛ به همین دلیل پشت هر کسب و کار موفقی، یک تلاش تیمی وجود دارد. استیو جابز به همراه وزنیاک، تیم خود را به همراه دوستانشان در یک گاراژ تشکیل دادند.

 

 

۱۰. یک تعهد عمومی ایجاد کنید 

بسیاری از افرادی تنها به این دلیل شکست میخورند که تعهد کافی به اهدافشان ندارند. این افراد میگویند میخواهیم به اهدافمان برسیم اما اقدامات آنان چیز دیگری را نشان میدهد. شما میتوانید با ایجاد یک تعهد عمومی، میزان تعهدتان را افزایش دهید.

 

اهداف، پیشرفت‌ها و هر آنچه را که میخواهید انجام دهید، با کسانیکه از شما حمایت خواهند کرد در میان بگذارید. زمانیکه این کار را انجام دهید، در مسیر درست قرار میگیرید و تعهد بهتری نسبت به گفته‌ی خود خواهید داشت.

 

 

۱۱. میزان پیشرفتتان را بررسی کنید

شما اولین کاری که باید برای کاهش وزن انجام دهید این است که خودتان را وزن کنید. این موضوع در مورد هدفی که میخواهید آن را به اتمام برسانید نیز صدق میکند.

 

شما باید میزان پیشرفتتان را بصورت مرتب ارزیابی کنید تا بدانید که آیا در حال پیشرفت هستید یا از مسیر منحرف شده‌اید.

 

علاوه بر این، زمانیکه از میزان پیشرفت خود مطلع هستید، انگیزه کافی برای اقدام را بدست خواهید آورد. همچنین زمانیکه از میزان پیشرفتتان مطلع هستید میتوانید استراتژی خود را عوض کند و برنامه کاری خود را بهبود ببخشید. پس میزان پیشرفتتان را هر روز ارزیابی کنید.

 

 

۱۲. هنگام کسب موفقیت به خودتان جایزه دهید

با جایزه دادن به خود، انرژی مثبتتان را حفظ کنید. مهم نیست این جایزه چقدر بزرگ باشد بلکه مهم این است که جایزه دادن به خودتان تبدیل به یک عادت شود.

 

هنگامیکه کارتان را تمام کردید، به خود استراحت دهید، کتاب مود علاقه خود را بخوانید، یک میان وعده بخورید و به نوعی به خود جایزه دهید.

 

هنگام کسب موفقیت به خودتان جایزه دهید

 

وقتی کار های بزرگی را به اتمام میرسانید به خود قول دهید تا جشن بگیرید. زمانیکه موفقیتتان را جشن میگرید به خود میگویید که اتفاقات خوب در انتظار شماست و بی صبرانه منتظر آنها هستید. به همین دلیل انگیزه‌ی بیشتری برای عمل کردن و رسیدن به اهدافتان خواهید داشت.

 

 

۱۳. اهدافتان را هر روز با نوشتن تمرین کنید 

اکثر افراد، اهداف خود را تعیین کرده و یک بار آنها را مینویسند و پس از آن، این اهداف را فراموش میکنند. اجازه ندهید این اتفاق برایتان بیفتد. شما باید بصورت مداوم در ذهنتان انگیزه ایجاد کنید و راحت ترین کار، نوشتن هر روزه اهداف است.

 

حتی اگر نوشتن اهدافی را که همیشه در ذهنتان دارید فراموش کردید اشکالی ندارد اما باید همواره آنها را در ذهنتان داشته باشید و برای عملی شدن آنها تلاش کنید.

 

با اینکار به زودی اهدافتان در ذهن نیمه هشیارتان جای میگیرند و کارهایی را انجام میدهید که شما را به سمت اهدافتان هدایت میکنند.

 

 

۱۴. یک ویژن برد ( vision board) یا تابلوی آرزو ها برای خود بسازید

من برای اولین بار ایده‌ی تابلو آرزوها را از جان آساراف، نویسنده معروف یاد گرفتم. زمانیکه شما به تابلو آرزوهای خود نگاه میکنید رویاها و اهدافتان را به خود یادآوری می کنید.

 

یک ویژن برد ( vision board ) یا تابلوی آرزو ها برای خود بسازید

 

این تابلو در رسیدن به اهدافتان بسیار تاثیر گذار است چرا که با وجود آن، شما یک انگیزه‌ی قوی را به ذهن نیمه هشیارتان منتقل میکنید و به خود یادآوری میکنید که قصد اتمام چه کاری را در زندگیتان دارید.

 

لازم نیست هزینه‌ی زیادی صرف ساخت تابلو آرزو ها بکنید؛ آن را درست کنید و اجازه دهید اهداف و آرزوهایتان جلو چشمتان باشند. 

 

 

۱۵. عادت‌هایی برای رسیدن به موفقیت در خود ایجاد کنید

آریستوتل می گوید:” ما همان چیزی هستیم که بصورت مداوم انجام میدهیم؛ عالی بودن یک عمل نیست بلکه یک عادت است.” 

 

این گفته کاملا درست است. اگر میخواهید موفق شوید باید عادت‌هایی برای موفقیت در خود بوجود بیاورید. عادت‌های تخریب کننده مثل تلف کردن وقتتان برای تماشای تلویزیون و گشت‌و‌گذار بی‌هدف در اینترنت را کنار بگذارید.

 

به سمت اهداف سازنده‌ای بروید که شما را به اهدافتان هدایت میکنند. عمل کردن و مطالعه را به عادت روزانه خود تبدیل کنید تا هر روز بهتر و بهتر شوید.

 

 

 

۱۶. چیز جدیدی را امتحان کنید 

حداقل یکبار در هفته کار جدیدی انجام دهید. اگر یک بلاگر هستید و در ۶ ماه گذشته مشغول نوشتن مقاله برای سایتتان بوده‌اید، دفعه بعد سعی کنید یک محتوای ویدئویی تولید کنید.

 

کار متفاوتی انجام دهید و چیز جدیدی را امتحان کنید که خلاقیت شما را افزایش دهد و نتیجه‌ی متفاوتی برایتان تولید کند.

 

افراد موفق از کنار گذاشتن عادت‌های همیشگی خود و انجام دادن کارهای متفاوت نمیترسند. آنها جرات انجام کارهای جدید را دارند. آن‌ها خلاقیت ایجاد میکنند و در یک زمان درست، تغییر میکنند.

 

شما نیز باید همین کار را انجام دهید. سعی کنید برای بهبود کارتان، با یک روش جدید و انجام کاری متفاوت به موفقیت نزدیک شوید.

 

 

۱۷. متعهد شوید تا ۱ درصد پیشرفت داشته باشید 

شما مجبور نیستید برای رسیدن به موفقیت، قدم‌های بزرگی بردارید. کاری که باید انجام دهید این است که متعهد شوید تا هر هفته ۱ درصد پیشرفت داشته باشید. از خودتان بپرسید چه کاری می توانید انجام دهید تا هفته‌ای یک درصد پیشرفت کنید؛ سپس هر هفته کاری انجام دهید.

 

زمانیکه این کار را انجام دهید، در عرض یکسال افزایش چشمگیر و رشدی نمایی را در زندگیتان تجربه خواهید کرد. موفقیت‌های کوچک، دست در دست هم خواهند داد و تاثیر مثبت بزرگی در زندگیتان بوجود خواهند آورد.

 

 

۱۸. از پیپ تاک (peep-talk) و تایید استفاده کنید 

حتما تا بحال دیده‌اید که در مسابقات ورزشی، ورزشکاران حرفه‌ای با خودشان صحبت میکنند یا دور یکدیگر جمع میشوند و با صدای بلند فریاد میزنند تا روحیه خود را بالا ببرند؟ به این کار، پیپ تاک یا نطق انگیزشی میگویند.

 

نقش تایید خود در رسیدن به موفقیت

 

شما میتوانید از این روش‌ها برای افزایش روحیه خود استفاده کنید. هر زمان احساس شکست کردید از پیپ تاک برای افزایش اعتماد به نفس خود استفاده کنید و قبل از اینکه روز خود را شروع کنید، از تایید استفاده کنید تا ذهن خود را به جهت درست هدایت کنید.

 

 

۱۹. اقداماتتان را هر روز برنامه ریزی کنید

آیا می دانید امروز برای نزدیک شدن به اهدافتان چه کارهایی باید انجام دهید؟ در مورد فردا چطور؟ برای موفق شدن باید تلاش کنید. اگر در برنامه‌ریزی شکست بخورید، برای شکست برنامه‌ریزی کرده‌اید. 

 

با اینکه برنامه ریزی، موفقیت شما را تضمین نمیکند اما لازم است تا برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ریزی شما را در یک حالت پیشگیرانه قرار میدهد نه یک حالت مبارزه‌ای.

 

زمانیکه میدانید چکاری باید انجام دهید میتوانید مطابق با آن، دست به عمل بزنید و زمانیکه نمیدانید چه کاری باید انجام دهید، با دنبال کردن برنامه‌ریزی یک فرد دیگر، با شکست مواجه میشوید.

 

 

۲۰. تا زمانیکه به موفقیت نرسیده‌اید استقامت کنید

همیشه بیاد داشته باشید که انسان بدون استقامت برنده نمیشود و یک برنده هرگز استقامت خود را از دست نمیدهد.

 

زمانیکه استقامت و امید خود را از دست دادید، هرگز به اهدافتان دست پیدا نخواهید کرد. تا زمانیکه به تلاش ادامه دهید، بهتر شوید و اقدام کنید، در نهایت به هدفتان خواهید رسید.

 

افراد موفق مقاومت میکنند و هرگز ناامید نمیشوند. آنان تصمیم گرفته‌اند تا شکست‌ها و مشکلاتشان را به بازخورد تبدیل کنند و از آنها به عنوان درس‌هایی برای پیشرفتشان استفاده کنند.

از سوی دیگر؛ افراد ناموفق، زمانی که با مشکلات و چالش‌ها روبرو میشوند، بهانه می‌آورند و خودشان را سرزنش میکنند.

 

 

۲۱. شاد و مثبت بمانید

اگر میخواهید به اهدافتان دست پیدا کنید، روحیه خود را شاد و مثبت نگه دارید. زمانیکه روحیه شاد و مثبتی دارید کارهای بیشتری را به پایان میرسانید و کارهایتان را به نحو احسن انجام میدهید. افرادی که همیشه خود را سرزنش میکنند و تفکر منفی دارند، هرگز موفق نمیشوند.

 

پس وقتی صبح‌ها از خواب بیدار میشوید بگونه‌ای برنامه ریزی کنید که بتوانید روحیه خود را شاد و مثبت نگهدارید. میتوانید به آینه نگاه کنید، لبخند بزنید و به خود بگویید که امروز روز خوبی است.

 

 

به یاد داشته باشید : هر کاری که انجام میدهید همیشه روحیه شاد و مثبت خود را حفظ کنید.

 

از دست ندهید