بیماری لب ها و ۸ راهکار برای پی بردن به وضعیت سلامتی بدن از روی لب ها

بیماری لب ها : لب های ما از میلیون ها رشته عصبی تشکیل شده اند و بسیار حساس تر از نوک انگشتان هستند. گاهی اوقات لب ها نشان دهنده مشکلات سلامتی ما هستند و باید برای پی بردن به مشکلات بدنی خود به آن ها توجه کنیم.

 

 

پس نه تنها چشم ها، بلکه لب ها نیز میتوانند آینه سلامتی ما باشند. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی بیماری های لب و زخم‌هایی که ممکن است بر روی آن ها بروز کند صحبت کنیم. با وای آره همراه باشید:

 

 

۱. علت ترک گوشه های لب 

 

بیماری های لب : ترک گوشه های لب 

 

زمانیکه آب دهان در گوشه های لب جمع شود، می تواند باعث خشکی پوست این ناحیه و ایجاد ترک گوشه لب شود. در این شرایط ممکن است با مک زدن این ناحیه، باعث ایجاد رطوبت شوید و زمینه بروز عفونت را فراهم کنید.

 

 

عفونت مهمترین علت ایجاد چنین ترک هایی بر روی پوست است. اگر گوشه لب هایتان اغلب دچار ترک خوردگی می شوند، لطفا نسبت به آن بی‌توجهی نکنید و به پزشک مراجعه کنید.

 

 

٢.  علت خشکی و ترک خوردگی لب ها 

 

بیماری های لب : علت خشکی و ترک خوردگی لب ها 

 

خشکی لب ها می تواند نشان دهنده کم آبی بدن باشد. ترک خوردگی لب همچنین می تواند به دلیل شرایط  آب و هوایی و استرس نیز بروز کند. در این شرایط باید آب بیشتری بنوشید و از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید.

 

 

علت دیگر لب های خشک و ترک خورده می تواند آلرژی باشد. اگر ترک خوردگی و خشکی لب ها علایم دیگری همچون خارش داشته باشد لطفا این مورد را جدی بگیرید و به پزشک مراجعه کنید.

 

 

٣. علت برآمدگی های روی لب 

 

بیماری های لب : علت برآمدگی های روی لب 

 

برآمدگی های روی لب ممکن است دردناک و اذیت کننده باشد اما در اکثر مواقع، این برآمدگی‌ها بی خطر هستند و می توانند بدون هیچ درمانی از بین بروند.

 

 

برآمدگی لب ممکن است به علت تزریق اسید هیالورونیک یا واکنش به غذا ها نیز اتفاق بیفتد. اغلب اوقات، علت این برآمدگی ها، عفونت ویروسی نظیر تبخال بوده و باید با روش های پزشکی مناسب درمان شود. 

 

 

۴. علت حلقه قرمز دور لب ها 

 

بیماری های لب : علت حلقه ی قرمز دور لب ها 

 

یکی از علت های رایج بوجود آمدن حلقه قرمز در اطراف لب، ورم پوست این ناحیه به علت مکیدن زیاد است. مکیدن پشت سرهم لب باعث از بین رفتن روغن طبیعی اطراف لب ها شده و موجب قرمزی و خارش آن ها می شود. استفاده از مرطوب کننده های ساده و کنار گذاشتن عادت مکیدن لب ها می تواند راه حل این مشکل باشد.

 

 

۵. علت چروک شدن لب بالایی 

 

بیماری های لب : علت چروک شدن لب بالایی 

 

چروک شدن لب بالایی می تواند علت فیزیکی یا روحی روانی داشته باشد. در صورت بروز این مشکل، عادت های بد خود نظیر استفاده از نی برای نوشیدن مایعات یا کشیدن سیگار بیش از حد، به دلیل استرس زیاد را فراموش کنید.  

 

 

۶. علت تغییر رنگ لب ها 

 

بیماری های لب : علت تغییر رنگ لب ها 

 

لب های آبی نشان دهنده اکسیژن اندک موجود در خون است. این رنگ آبی ممکن است در انگشتان دست و پاها نیز بوجود بیایند. لب های سفید یا رنگ پریده ممکن است نشانه بیماری آنمی باشد که حتما باید درمان شود. تغییر رنگ لب همچنین ممکن است به علت سطح پایین قند خون، مشکلات مربوط به گردش خون یا کمبود ویتامین باشد.

 

 

٧. علت ورم لب ها

 

بیماری های لب : علت ورم لب ها

 

لب های ورم کرده ممکن است نشانه واکنش آلرژیک باشند. اگر احساس می کنید، هر بار که از لوازم آرایشی استفاده می کنید، لب هایتان باد می کند باید این لوازم آرایش را کنار بگذارید. اگر لب هایتان در مدت کوتاهی بزرگتر و بزرگتر شدند باید به پزشک مراجعه کنید.  

 

 

٨. علت لکه های سیاه روی لب 

 

بیماری های لب : علت لکه های سیاه روی لب

 

لکه های سیاه روی لب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که نباید آن ها را نادیده گرفت. بهترین راه برای تشخیص علت این لکه های سیاه، مراجعه به پزشک است. 

 

 

هایپر پیگمنتاسیون یکی از عوامل رایجی است که می تواند باعث بروز لکه های قهوه ای شود. این لکه ها نه تنها بر روی لب ها بلکه روی گونه ها، بینی و پیشانی نیز می توانند بروز کنند. 

 

 

لکه های خورشیدی می توانند علت دیگر این مشکل باشند. این لکه ها همچنین ممکن است نشانه جذب بیش از حد آهن از غذاهایی که میخورید باشد.

از دست ندهید