جنگ سرد روسیه و آمریکا و ۲۹ حقیقت بکر و جالب در مورد آن

جنگ سرد که یکی از طولاترین جنگ‌های جهان بحساب می‌آید، حقایق بسیار جالبی را در خود جای داده است که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

با وای آره همراه باشید:

 

 

۱. مسئول تخریب جهانی جنگ جهانی دوم، دو ابر قدرت بودند: ایالات متحده و شوروی. ایده‌های این دو در بازیابی نظم جهانی با یکدیگر در تضاد بود. 

 

 

۲. در طی جنگ سرد، شوروی چنان نقشه‌های دقیقی از شمال کانادا تهیه کرده بود که امروزه کشتی‌ها از این نقشه‌ها استفاده می‌کنند و حتی این نقشه‌ها را به نقشه‌های امروزی کانادا ترجیح می‌دهند.  

 

حقایق باورنکردنی در مورد جنگ سرد

 

۳. فیلم‌های معروفی که در مورد جنگ سرد ساخته شده عبارتند از فیلم Red Dawn در سال ۱۹۸۴،  Firefox در سال ۱۹۸۲، The Falcon and the Snowman در سال ۱۹۸۵،  Spies Like Us در سال ۱۹۸۵ و Rocky IV در سال ۱۹۸۵.

 

 

۴. در طول جنگ سرد، شوروی بزرگترین سلاح هسته‌ای را که جهان تا به امروز به خود دیده بود منفجر کرد. این بمب که Tsar of Bomba ( پادشاه بمب‌ها) نامیده میشد، معادل بیش از ۵۰ مگاتن TNT بود. این میزان مواد منفجره حتی از کل مواد منفجره استفاده شده در جنگ جهانی دوم بیشتر بود.

 

 

۵. جنگ سرد منجر به ایجاد چند ابزار جاسوسی هوشمند نظیر کیت فرار مقعدی شد. یک جاسوس بایستی این کیت را داخل مقعد خود پنهان میکرد تا هنگام دستگیر و زندانی شدن، دشمن به هویت او پی نبرد. 

 

 

۶. اتحاد جماهیر شوروی اولین بمب اتمی خود را در ۲۹ اوت ۱۹۴۹ در در محل سمی پالاتینسک قزاقستان منفجر کرد. این رویداد موجب به پایان رسیدن انحصار سلاح اتمی آمریکا و در نتیجه آغاز جنگ سرد شد. 

 

 

۷. در طول جنگ سرد ماموران سیا از طریق نحوه بستن بند کفش با یکدیگر ارتباط برقرار میکردند. الگوی بند کفش‌ها میتوانست پیام‌هایی مانند ” من اطلاعات دارم “، ” از من پیروی کن ” یا ” من شخص دیگری را آورده‌ام ” باشد.

 

 

۸. جنگ سرد حدود ۴۰ سال بطول انجامید. در طی این جنگ، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سعی کردند تا جایی که می‌توانند، کنترل کشور‌ها را بدست بگیرند حتی اگر آن کشور‌ها از نظر اقتصادی و استراتژیک با ارزش نبودند. 

 

حقایق باورنکردنی جنگ سرد

 

۹. رئیس جمهور ریگان و رئیس جمهور میخاییل گورباچف هر دو با این نظر موافق بودند که حتی در صورت یک حمله خارجی به کشورشان، جنگ سرد را متوقف خواهند کرد.

 

 

۱۰. جنگ ویتنام (۷۵ – ۱۹۵۹) مرگبارترین جنگ در دوران جنگ سرد بود که در آن  بیش از ۳.۵ میلیون نفر کشته شدند. دومین جنگ مرگبار در طول جنگ سرد، جنگ کُره بود (۵۳ – ۱۹۵۰) که بیش از ۳ میلیون نفر کشته داشت. 

 

 

۱۱. جورج اچ. دبلیو. بوش و رئیس جمهور شوروی؛ میخائیل گورباچوف، پایان رسمی جنگ سرد را در اجلاس مالت سال ۱۹۸۹ اعلام کردند.

 

آقای گورباچوف، این دروازه را باز کنید.
آقای گورباچوف، این دیوار را ویران کنید. 
 
رئیس جمهور رونالد ریگان به میخائیل گورباچوف 

 

۱۲. در طول جنگ سرد، بیش از ۱۱ میلیون نفر در درگیری‌های مختلف در سراسر جهان کشته شدند درحالیکه در یک طرف این جنگ، ایالات متحده و در طرف دیگر آن اتحاد جماهیر شوروی قرار داشت

 

تعداد کشته های جنگ سرد

 

۱۳. پرده آهنین به مرز جدایی اروپا به اروپای غربی غیر کمونیست و اروپای شرقی کمونیست اشاره دارد. پرده آهنین از لحاظ مساحت، ۴،۲۲۵ مایل (۶،۷۷۹ کیلومتر) را شامل میشد. 

 

 

۱۴. در پاسخ به جنگ سرد؛ دوازده کشور غربی، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به وجود آوردند. بر طبق این پیمان، اگر اتحاد جماهیر شوروی به یکی از این کشورها حمله میکرد، بقیه کشورها باید از آن دفاع میکردند. 

 

 

۱۵. وینستون چرچیل اولین فردی بود که از اصطلاح ” پرده آهنین ” برای اشاره به مرزهای جنگ سرد استفاده کرد.

 

 

۱۶. در طول جنگ سرد، ایالات متحده مشتاق سرنگونی فیدل کاسترو، دیکتاتور کوبا بود که با شوروی متحد شده بود. در نهایت سازمان سیا تصمیم گرفت تا صدف‌های انفجاری را در منطقه کوبا بکارد. 

 

 

۱۷. دیوار برلین نماد اصلی جنگ سرد بود.

 

 

۱۸. در طول جنگ سرد، شوروی بصورت مخفیانه هزاران سرباز روس را به کوبا فرستاد. در حالیکه ایالات متحده تخمین میزد ۸۰۰۰ سرباز روسی در کوبا مستقر باشند، شمار واقعی بیش از ۴۰،۰۰۰ نفر بود.

 

۲۹ حقیقت جالب در مورد جنگ سرد

 

۱۹. گنگره آمریکا، در طول جنگ سرد جمله ” زیر سایه خدا ” را به پرچم آمریکا افزود تا نمادی برای مبارزه با کمونیسم باشد که وجود خدا را انکار میکرد.

 

 

۲۰. برای جلوگیری از لو رفتن اخبار اولیه مربوط به بحران موشکی کوبا، کاخ سفید به عموم مردم گفته بود که رئیس جمهور کندی به علت سرما خوردگی نمیتواند در رویداد‌های عمومی ظاهر شود. در حقیقت کندی در حال برگزاری جلسات فشرده با مشاوران خود بود. 

 

 

۲۱. خلیج خوک‌ ها معروف ترین محل درگیری جنگ سرد است و به طور کلی به عنوان نماد ” شکست کامل ” ایالات متحده شناخته می‌شود. به دلیل سردرگمی بوجود آمده در رابطه با منطقه زمانی، بمب گذاران آمریکایی نتوانستند از گروهی از  مهاجران تبعیدی که قصد سرنگونی فیدل کاسترو را داشتند حمایت کنند.

 

 

۲۲. سرهنگ اولگ پنکوسکی؛ جاسوس شوروی، اطلاعات ارزشمندی در مورد وضعیت سلاح‌های هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی به سازمان سیا و بریتانیا ارائه کرد. اداره اطلاعات و امنیت اتحاد جماهیر شوروی (KGB)، این سرهنگ را در ۲۲ اکتبر ۱۹۶۲ در مسکو دستگیر کرد و به احتمال زیاد، وی پس از مدت کوتاهی اعدام شد.

 

مقاله و تحقیق در مورد جنگ سرد
سرهنگ اولگ پنکوسکی

 

۲۳. هشت ماه پس از بحران موشکی کوبا، کاخ سفید و کرملین توافق کردند تا با اتصال یک خط تلفنی اضطراری بین دو پایتخت، از نزدیک شدن دو کشور به جنگ هستهای جلوگیری شود.

 

 

۲۴. برای خنثی کردن بحران موشکی کوبا، ایالات متحده توافق کرد تا سلاح‌های هسته‌ای خود را از ترکیه خارج کند و اتحادیه شوروی موافقت کرد تا سلاح‌های خود را از کوبا خارج کند. اخیرا ایالات متحده آمریکا کشف کرد که شوروی حدود ۱۰۰ سلاح هسته‌ای تاکتیکی را برای استفاده در دهه‌های بعد در کوبا باقی گذاشته بود. 

 

 

۲۵. اگر چه زنان در طی جنگ جهانی دوم در خارج از خانه کار میکردند اما زنان شاغل تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده محسوب میشدند. آن‌ها تشویق شدند تا در خانه بمانند و نسل بعدی را برای دفاع از کشور در صورت حمله شوروی تربیت کنند.

 

 

۲۶. در طول جنگ سرد، عوامل سیا سعی کردند تا با شبیه ساختن چهره رئیس جمهور اندونزی به یک ستاره پورن، او را بی اعتبار کنند.

 

حقایق جالب در مورد جنگ سرد ۴۰ ساله
رئیس جمهور اندونزی

 

۲۷. جنگ سرد به این دلیل جنگ سرد نامیده می‌شود که هیچ درگیری عمده مستقیمی بین شوروی و ایالات متحده صورت نگرفت. این دو کشور تنها از جنگ‌های نیابتی بزرگ در سرتاسر دنیا حمایت میکردند.

 

 

۲۸. زمانی که یک فرمانده زیردریایی شوروی به افسر نیروی دریایی، واسیلی  الکساندرویچ آرخیپوو دستور داد تا استفاده از جنگ افزار هسته‌ای علیه نیروی دریایی ایالات متحده را مجاز کند، آرخیپوو این درخواست را نپذیرفت. در واقع کار این افسر مانند نجات جهان بود.

 

 

۲۹. در دهه ۱۹۶۰، دولت آمریکا بر روی پروژه‌ای بنام دارپا ( آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ) سرمایه گذاری کرد تا به سرعت راهی برای تبادل اطلاعات بین کامپیوترهای نظامی فراهم کند که این کار در نهایت منجر به توسعه اینترنت شد.

از دست ندهید