سیب زمینی و ۳۱ حقیقت جالب در مورد این غده خوشمزه

سیب زمینی یکی از غده‌های گیاهی مغذی و یکی از غذاهای اصلی در سراسر جهان است. در این مطلب حقایقی کوتاه و خاص در مورد این سبزی خوشمزه برایتان تهیه کرده‌ایم که تقدیمتان می‌کنیم. با وای آره همراه باشید: 

 

 

۱. ایکن‌ها (مردم بومی پرو)، اولین مردمی بودند که به پرورش این گیاه پرداختند. کاشت سیب زمینی توسط این افراد به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد باز میگردد. 

 

 

۲. ایکن ها از سیب زمینی به غیر از کاربرد خوراکی استفاده‌های دیگری نیز میکردند. این کاربرد‌ها عبارت بودند از ترمیم استخوان‌های شکسته، جلوگیری از سوء هاضمه و اندازه‌ گیری زمان بر اساس زمان پخت یک سیب زمینی. 

 

سیب زمینی و کاربرد های در مانی آن

 

۳. جوامع باستانی گاهی اوقات از طرح سیب‌زمینی در آثار سفالی و طراحی بافتنی‌ها استفاده میکردند.

 

 

۴. در سال ۱۵۳۶، مهاجمان اسپانیایی اولین اروپایی‌هایی بودند که این گیاه را کشف کردند. ملوانان اسپانیایی اولین افرادی بودند که در اواخر دهه ۱۵۰۰، سیب زمینی را به کشورشان بردند. 

 
تنها دو چیز را باید در این دنیا جدی گرفت: سیب زمینی و ازدواج 
ضرب المثل ایرلندی 

 

۵. سر والتر رالی درسال ۱۵۸۹، این گیاه را به ایرلند آورد. در حال حاضر ایرلند در زمینه پرورش سیب زمینی بسیار مشهور است.

 

 

۶. سیب‌زمینی در سال ۱۶۲۱ و هنگامیکه فرماندار برمودا جعبه‌هایی پر از سبزیجات را برای فرماندار جیمز تاون فرستاد، وارد ایالات متحده شد. جیمز تاون یکی از اولین شهرها در بین ۱۳ مستعمره اصلی بود. 

 

 

۷. توماس جفرسون پس از جنگ انقلابی و هنگامیکه از فرانسه به ایالات متحده سفر کرد سیب زمینی سرخ کرده را به آمریکا آورد.

 

 

۸. آنتونی آگوستین پارمنتیر؛ عامل معرفی سیب‌زمینی به فرانسه بود. با این که او سه سال از عمر خود را در یک زندان پر انضباط و خشن گذراند اما از نظر سلامتی هیچ مشکلی برای او بوجود نیامده بود. او در تمام این سه سال از این گیاه تغذیه کرده بود. آنتونی پس از آزادی از زندان، سیب‌زمینی را با خود به فرانسه برد. 

 

 

۹. ماری آنتوانست (ملکه فرانسه) پس از دریافت یک دسته گل سیب‌ زمینی، با تزئین لباس خود با این گل‌ها، این گیاه را در فرانسه مد کرد. 

 

 

۱۰. قحطی سیب زمینی در ایرلند توسط بیماری ” آفت سیب زمینی ” روی داد. این بیماری، سبزیجات غده‌ای مانند گوجه فرنگی و سیب‌زمینی را از بین می‌بُرد. این آفت در طول دهه ۱۸۴۰، محصول سیب زمینی را نابود کرد و باعث شد یک میلیون نفر از گرسنگی تلف شوند و یک میلیون نفر دیگر به کشورهایی نظیر بریتانیا، استرالیا، کانادا و ایالات متحده مهاجرت کنند.

 

 

 

۱۱. آیداهو ( ایالتی در آمریکا) که به ” ایالت سیب زمینی ” معروف است تا سال ۱۸۳۶ شروع به کاشت این گیاه نکرده بود. معروفترین نوع سیب‌زمینی این ایالت یعنی سیب زمینی روست در سال ۱۸۷۲ کاشت شد. 

 

 

۱۲. هر آمریکایی سالانه ۵۶ کیلوگرم سیب زمینی مصرف می‌کند. میزان مصرف سیب‌زمینی در آلمان برای هر یک نفر، سالانه ۱۱۳ کیلوگرم است. 

 

میزان مصرف سیب زمینی در جهان

 

۱۳. هر ۴۰۴ متر مربع زمین سیب زمینی می‌تواند ۱۰ نفر را سیر کند.

 

 

۱۴. سیب زمینی می‌تواند در شرایط آب و هوایی مختلف کاشته شده و عمل بیاید. این امر می‌تواند کاشت این گیاه را تمام نقاط دنیا میسّر کند. 

 

 

۱۵. سیب زمینی، چهارمین محصول بزرگ غذایی جهان است.

 

 

۱۶. دوره نهفتگی سیب زمینی (دوره‌ای که زیر خاک است)، حدود ۶ ماه است. 

 

 

۱۷. سیب زمینی اولین سبزی‌ بود که در فضا رشد کرد. 

 

 

۱۸. وزن بزرگترین سیب‌زمینی‌ که تا به امروز رشد کرده است بیش از ۴ کیلوگرم بوده است. 

 

 

۱۹. سیب‌زمینی و گوجه فرنگی با اینکه دارای ظاهر و طعم‌های متفاوتی هستند اما هر دو از یک خانواده بوده و متعلق به خانواده تاجریزی ( گیاهان جنس solanum که برگ‌های پنج پره دارند) هستند.

 

 

۲۰. سیب‌زمینی‌ها را نباید تا زمان خورده شدن شست چرا که شستن زود هنگام این گیاه باعث پوسیده شدن آن می‌شود. 

 

 

۲۱. سیب‌زمینی تقریبا هر ماده مغذی را که بدن انسان برای زنده ماندن به آن نیاز دارد در خود جای داده است. طبق نظر برخی از دانشمندان، شما می‌توانید این گیاه را به عنوان تنها غذای خود انتخاب کنید ( تنها تا زمانیکه مقداری شیر یا کره همراه با آن مصرف کنید. ) 

 

 

۲۲. بسیاری از مواد مغذی سیب‌زمینی در پوست آن، یا نزدیک به پوست آن جمع شده‌اند. بنابراین برای اینکه بیشترین مادی مغذی این گیاه را دریافت کنید، تمامی بخش‌های آن را بخورید. 

 

 

۲۳. بیش از ۱۰۰۰ نوع سیب‌زمینی مختلف در سراسر جهان وجود دارد. 

 

انواع سیب زمینی در جهان

 

۲۴. یک سوم از سیب‌زمینی جهان در هند و چین تولید می‌شوند. 

 

 

۲۵. در فرهنگ چینی، گفته می‌شود که سیب‌زمینی برای معده، روده ها و طحال مفید است. به همین دلیل، این گیاه اغلب به عنوان درمانی برای بیماری های ناشی از این اندام ها تجویز می شود.

 

 

۲۶. دابیلیو اچ Lay؛ ابداع کننده چیپس های سیب‌زمینی Lay، یک فروشنده سیار در دهه ۱۹۳۰ بود. او برای پول درآوردن در سال ۱۹۳۱، بیرون از ماشینش شروع به فروش چیپس کرد. 

 

 

 

۲۷. برای تولید یک بسته چیپس Lay، حدود ۴ تا ۵ سیب‌زمینی نیاز است. 

 

 

 

۲۸. طبق مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۸، خوردن بیش از دو بار سیب‌زمینی سرخ کرده در یک هفته، خطر مرگ را تا دو برابر افزایش می‌دهد. 

 

 

 

۲۹. اسباب بازی آقای کله سیب‌زمینی (مشهورترین اسباب بازی توده‌ای شکل)، در سال ۱۹۵۲ ابداع شد. 

 

 

 

۳۰. اسباب بازی آقای کله سیب‌زمینی اولین اسباب بازی بود که برای خود تبلیغات تلویزیونی داشت. 

 

 

۳۱. سازمان ملل متحد، سال ۲۰۰۸ را سال سیب‌زمینی نامیده بود.

 

از دست ندهید