اقامت دائم ژاپن و نحوه تبدیل شدن به یک شهروند ژاپنی

اگر جزو افرادی هستید که می‌خواهید اقامت دائم ژاپن را بدست آورید و از راحتی، امنیت و ثباتی که برای شهروندان این کشور فراهم است استفاده کنید باید بدانید که شما تنها فردی نیستید که خواستار دستیایی به چنین امتیازاتی است. 

 

 

 
ژاپن برای بسیاری از افراد دنیا مکان ایده‌آلی برای زندگی است. این موضوع بخصوص برای افرادی که کشور آن‌ها فاقد ثبات اقتصادی و فرهنگی است می‌تواند یک انتخاب منطقی برای اقامت دائم باشد.

 

 

 
شاید شما با اقتصاد فوق‌العاده پر‌رونقی در ژاپن مواجه نباشید اما این اقتصاد نسبتا با‌ثبات و قابل‌ اطمینان است. جرم و جنایت در ژاپن بصورت قابل‌توجهی پایین است و شما در همه بخش‌های این کشور امنیت خواهید داشت.

 

 

فرصت‌های شغلی زیادی در ژاپن و بخصوص در زمینه تدریس و صنایع تکنولوژی وجود دارد. قانون ژاپن پیشرفته بوده و شما در این کشور می‌توانید آزادی‌های خودتان را داشته باشید. 

 

 

 
فرایند اقامت دائم در ژاپن می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد. اگر شما کاری مناسب در ژاپن داشته باشید می‌توانید ویزای کار ۳ ساله بگیرید؛ اما بسیاری از مردم نمی‌خواهند چنین اقامت کوتاه مدتی در ژاپن داشته باشند. قوانین تبدیل‌شدن به یک شهروند ژاپنی متفاوت بوده و بسته به شرایط خانوادگی، مهارت‌ها، شغل و اینکه اهل کجا هستید متفاوت است.

 

 

این مقاله قدم به قدم و بصورت واضح به شما نشان خواهد داد که چگونه می‌توانید ملیت ژاپنی و اقامت دائم این کشور را بدست آورید.

 

 

 
۱. قبول تابعیت
 
قبول تابعیت روشی برای بدست آوردن ملیت ژاپنی است. متاسفانه بدست آوردن ملیت ژاپنی و داشتن شغل، فرایند آسانی نیست. شما بایستی پیش از آغاز فرایند قبول تابعیت، دو مسئله مهم را در‌نظر بگیرید. اولین مورد این است که بفهمید آیا شما واجد شرایط اقامت دائم ژاپن هستید یا خیر.

 

 

 
شرایط زیر را مطالعه کنید و اگر متوجه شدید که همه موارد خواسته‌شده را ندارید فرایند اپلای را شروع نکنید چرا‌ که این کار تنها هدر دادن وقت و هزینه است.

 

 

 
دومین عاملی که بسیار مهم است این است که آیا می‌خواهید ملیت ژاپنی داشته باشید یا تنها اقامت دائم برایتان مهم است؟ اگر می‌خواهید تبدیل به یک شهروند کامل ژاپنی شوید باید ملیت کشور خودتان را فراموش کنید اما در اقامت دائم مجبور به این کار نیستید.

 

 

 
از‌ سوی دیگر، شهروندی کامل ژاپن بدین‌ معنی است که شما می‌توانید رای بدهید، از‌طرف مردم به یک سمت دولتی انتخاب شوید، شغل‌های دولتی نظیر قاضی یا دادستان داشته باشید و بدون اینکه نیاز به مجوز ورود به کشور داشته باشید، برای مدت طولانی به خارج از کشور سفر کنید. علاوه‌ بر‌ این، شهروندی دائم ژاپن بدین‌ معنی است که اگر مرتکب جرمی شدید ریسک اخراج از کشور، شما را تهدید نمی‌کند.

 

 

این به خود شما بستگی دارد که از‌ نظر شخصی چه نوع انتخابی را ترجیح دهید. اگر واقعا می‌خواهید تمام عمرتان را در ژاپن باشید، قبول ملیت ژاپنی ممکن است گزینه مناسبی برایتان باشد. در‌غیر اینصورت بایستی بطور جدی به این موضوع فکر کنید چرا که این تصمیم، یک تصمیم سرنوشت ساز برایتان خواهد بود. 

 

 

شرایط گرفتن اقامت دائم ژاپن

در این بخش لیستی از شرایطی که بایستی پیش از درخواست شهروندی ژاپن در‌نظر داشته باشید را برایتان آورده‌ایم:

 

 
۱. شما بایستی قبل از شروع اپلای برای شهروندی ژاپن، حداقل ۵ سال در این کشور، کار قانونی انجام داده باشید. شما باید ثابت کنید که حداقل ۸۰ درصد از این ۵ سال را در ژاپن حضور داشته‌اید. توجه داشته باشید که اگر بخشی از مدت زمان این اقامت برای ویزای دانشجویی یا و ویزای تحصیلی بوده است، این مدت زمان جزو این ۵ سال بحساب نخواهد آمد. 
 
اقامت و شهروندی دائم ژاپن

 

۲. شما بایستی هنگام اپلای برای شهروندی ژاپن، ۲۰ سال به بالا باشید و طبق قوانین کشور خودتان، یک بزرگسال بحساب بیایید. برای مثال در برخی کشور‌ها شما تا سن ۲۱ سالگی جزو افراد بزرگسال محسوب نمی‌شوید. حتما قبل از اپلای این مورد را چک کنید.

 

 

 
۳. شما در مدت زمانیکه ساکن ژاپن هستید نباید هیچ قانونی را نقض کنید و یا از پرداخت عوارض مالیاتی و یا هزینه‌های بیمه فرار کنید. در صورتیکه حتی جرایم جزئی نظیر نقض قوانین ترافیک را در طول اقامت خود در ژاپن انجام دهید، این موضوع می‌تواند بصورت جدی مانع از فرآیند اعطای تابعیت شود.

 

 
 
۴. شما باید از ثبات عقلی برخوردار باشید و هیچ تهدیدی برای امنیت ملی یا سبک زندگی ژاپن بوجود نیاورید. بطور‌ کلی، رفتار و سوابق شما مورد بررسی قرار خواهند گرفت تا مشخص شود که آیا می‌توانید یک شهروند مطیع قانون در ژاپن باشید یا خیر. 

 

 

 
۵.  شما بایستی با یک تعهد، ملیت و شهروندی قبلی خود را فراموش کنید

 

 

 
۶. شما باید بتوانید ثابت کنید که می‌توانید از خود مراقبت کنید. این بدین‌ معنی است که باید یک منبع درآمد با ثبات و منطقی داشته باشید و بتوانید از خود و خانواده خود در ژاپن حمایت کنید.

 

 

 
این شرایط می‌تواند شامل کمک به ژاپنی‌ها نیز باشد. بطوریکه شما می‌توانید از‌ طریق کارتان و یا از طریق کارهای داوطلبانه یا خیریه به شهروندان و زندگی ژاپنی‌ها کمک کنید. این مورد ضروری نیست، اما واقعا می‌تواند در گرفتن تابعیت به شما کمک کند.

 

 

 
۷. در‌ نهایت، شما بایستی از مهارت خوبی در زمینه زبان ژاپنی برخوردار باشید. این موضوع بخصوص در زمینه ارتباط شفاهی بسیار مهم است. شما باید درک مناسبی از نوشتار پایه ژاپنی یعنی kanji و kana داشته باشید اما صحبت کردن مهم‌ترین جنبه مهارت زبانی شما بشمار می‌رود.

 

 

نکات مهم

۱. مراحل پس از درخواست اعطای تابعیت بصورت زیر است:
 درخواست قبول تابعیت باید ابتدا برای ارزیابی به دفتر امور حقوقی فرستاده شود. این ارزیابی بسته به هر مورد، ۱۰ ماه تا یک سال یا بیشتر طول می‌کشد.
 
 
 بعد از ارزیابی موفقیت‌آمیز، یک کارت شناسایی شخصی برای شما صادر می‌شود و ملیت جدید شما باید به دفتر شهرداری محلی گزارش شود.
 
 
 زمانیکه ملیت ژاپنی شما تایید شد یک مدرک خانواده به شما اعطا شده و کارت اقامت باید به اداره مهاجرت بازگردانده شود. پس از این مرحله شما ملیت ژاپنی پیدا خواهید کرد. 

 

۲. اگر شما با یک تبعه ژاپنی ازدواج کنید، زمان مورد‌ نیاز برای دریافت تابعیت به ۳ سال کاهش پیدا می‌کند. شما باید ثابت کنید که ازدواج شما “قلابی” نیست. همچنین از‌ نظر اخلاقی مجبور هستید تا حتی بعد از طلاق از خانواده خود، حمایت مالی بکنید. به‌ همین دلیل است که پس از طلاق، اقامت دائم یا شهروندی ژاپن را از دست نخواهید داد. 

 

 

 
۳. برای متخصصانی که دارای درآمد بالا یا متخصصانی که دارای مهارت بالایی (HSB) هستند یک راه میانبر وجود دارد. بدین معنی که اگر شما یک HSB باشید می‌توانید پس از اقامتی کوتاه مدت در ژاپن، درخواست شهروندی بدهید. 
 

اقامت دائم ژاپن از طریق کار

 

۴. ژاپن از قانونی به نام جاس‌ سنگوئینیس تبعیت می‌کند که بر‌طبق آن، هنگام تولد ملیت بر‌اساس خون تعیین می‌شود و نه محل تولد. به همین دلیل، شما صرفا با بدنیا آمدن در ژاپن نمی‌توانید ملیت ژاپنی بدست بیاورید.

 

شما تنها در شرایطی می‌توانید ملیت ژاپنی را از‌ طریق تولد بدست بیاورید که پدر شما ژاپنی و مادرتان غیر‌ژاپنی باشد. در این شرایط، اگر پدرتان تایید کند که شما فرزند او هستید شما بصورت اتوماتیک ملیت ژاپنی خواهید داشت حتی اگر پدر و مادرتان طلاق بگیرند. 

 

 

این موارد، مهمترین مواردی بودند که بایستی پیش از درخواست برای تابعیت ژاپنی از آن‌ها مطلع باشید. شما می‌توانید بعد‌ها برای بدست آوردن اطلاعات بروز‌تر به سایت زیر مراجعه کنید: 
 
از دست ندهید