شیر ها و ۶۵ حقیقت کوتاه و حیرت آور در مورد این حیوانات قدرتمند

۱. شیر ها پس از ببر ها بزرگترین گربه سانان موجود بر روی زمین هستند. 

 

 

۲. اصلان یک نام مغولستانی – ترکی و به معنی شیر است. 

 

حقایق حیرت انگیز در مورد شیر ها

 

۳. حدود دو هزار سال پیش، بیش از یک میلیون شیر در سراسر مناطق اروپا، سوریه، اسرائیل، عراق، پاکستان، ایران و هند وجود داشت. در دهه ۱۹۴۰، تعداد شیرها ۴۵۰ هزار قلاده بود. امروزه تعداد شیر ها به کمتر از ۳۲۰۰۰ قلاده رسیده است. 

 

 

۴. هرچه یال شیر نر تیره تر باشد، سن آن بیشتر است. 

 

 

۵. شیر های ماده ترجیح می دهند با آن دسته از شیر های نر جفت گیری کنند که بلند ترین و تیره ترین یال را دارند. 

 

 

 

۶. برخلاف سایر گربه سانان، شیرها شناگران بسیار ماهری هستند. 

 

 

 

۷. این حیوانات می توانند تا ارتفاع ۳۶ فوتی بپرند.

 

 

 

۸. شیر ها هر روز حدود ۱۸ پوند گوشت می خورند. اندازه این گوشت مانند این است که یک انسان، ۷۰ همبرگر بخورد. 

 

ویژگی های شیر ها که شما را حیرت زده خواهد کرد

 

۹. شیرها تنها گربه سانانی هستند که دارای دُم منگوله دار هستند. این دُم نه تنها به شیر زیبایی می بخشد بلکه برای فرستادن پیام‌هایی مانند ” از این طرف بیا” بکار می رود. منگوله دم شیر، در ۵ تا ۷ ماهگی شکل میگیرد.

 

 

۱۰. فقط یک شیر، در بین ۸ شیر نر به سن بزرگسالی می رسد. بسیاری از این حیوانات هنگام رسیدن به دوسالگی، از گروه شیر ها بیرون انداخته می شوند و در نهایت جان خود را از دست می دهند. 

 

 

۱۱. شیر های نر برای تصرف یک قلمرو و دسته جدید، یک گروه ۳ یا ۴ نفره از شیر های نر را تشکیل می دهند. آن ها با شیر نر این قلمرو مبارزه می کنند و اغلب اوقات، این شیر نر و توله‌هایش را می کُشند.

 

 

 

۱۲. در سال ۲۰۰۲، ماجرایی حیرت طرفداران محیط زیست را بر‌انگیخت. یک شیر ماده، یک بچه بزکوهی را به فرزندی قبول کرده و از او محافظت می کرد. دو هفته پس از این ماجرا، یک شیر نر هنگامیکه شیر ماده خواب بود این بچه بزکوهی را میخورد. شیر ماده با دیدن جسد بچه بز، غمگین شده و با عصبانیت دور جسد این بچه بز، نعره می کشد. 

 

 

 

۱۳. با اینکه شیر، سلطان جنگل نامیده می شود اما این حیوان در جنگل زندگی نمی کند. شیر‌ها فقط در علفزار ها و دشت ها زندگی می کنند.

 

 

۱۴. حدود یک قرن پیش، بیش از ۲۰۰ هزار شیر در آفریقا زندگی می کرد. امروزه جمعیت این این حیوانات در آفریقا به ۱۵ هزار تا ۳۲ هزار قلاده رسیده است. 

 

 

۱۵. این حیوانات می توانند با سرعت ۵۰ مایل بر ساعت بدوند اما تنها در خط مستقیم و در یک زمان، تنها به اندازه چند ثانیه. به همین دلیل این حیوانات قبل از اینکه شکار خود را آغاز کنند تا حد ممکن به طعمه نزدیک می شوند. 

 

 

۱۶. شیرهای آفریقایی جزو گونه های در معرض خطر هستند و تعداد آن ها به شدت کاهش یافته است. این حیوانات، تنها گربه سانان بزرگی هستند که تحت قانون گونه‌های در معرض خطر قرار نگرفته‌اند؛ به همین دلیل طرفداران شکار به شدت تلاش می کنند تا از قرار گرفتن این حیوان در لیست گونه‌های در معرض خطر جلوگیری کنند.

 

 

 

۱۷. یک ضرب المثل ترکی می گوید: “یک شیر در قلب هر انسان شجاع خوابیده است.” 

 
ما از طبیعت شیر ها هستیم و نمی توانیم مانند موش ها و حیوانات کوچک نابود شویم. الیزابت اول 
 

۱۸. شیر های نر، تنها گربه سانان بزرگی هستند که شبیه جنس ماده خود نیستند.

 
 
 

۱۹. نعره شیر، بلندترین نعره در بین گربه سانان است و صدای آن را می توان از فاصله ۵ مایلی ( ۸ کیلومتری) شنید. صدای یک ببر را می توان از فاصله حدود ۲ مایلی ( ۳ کیلومتری) شنید. در بین گربه سانان بزرگ، تنها ببر، شیر، پلنگ و جگوار می توانند نعره بزنند. 

 
 
 

۲۰. شیرها در هوای تاریک، ۶ برابر بهتر از انسان ها می‌بینند. هنگام شب، پوشش انعکاسی موجود در پشت چشم‌های شیر به درک نور ماه کمک می‌کند. علاوه بر این، آن‌ها دارای یک بافت خز مانند در زیر چشمشان هستند که نور بیشتری را بازتاب می‌دهد.

 

 

۲۱. گاز شیر ۳۰ برابر قوی تر از گاز یک گربه خانگی است. گاز شیر ها، با نیروی ۶۰۰ پوند بر اینچ، ضعیف‌ترین گاز در بین گربه سانان بزرگ است. نیروی گاز جگوار با ۲۰۰۰ پوند بر اینچ قوی‌ترین گاز در بین گربه سانان است. قوی‌ترین گاز در بین تمامی حیوانات مربوط به تمساح نیل با نیروی ۵۰۰۰ پوند بر اینچ است. 

 

 

۲۲. شیرها، اجتماعی ترین حیوانات در بین گربه سانان هستند.  

 

 

۲۳. در سال ۲۰۱۵، یک ماده شیر آفریقایی به یک زن ۲۹ ساله آمریکایی در یک جیپ حمله کرد و او را کشت. تابلو‌ها در سراسر پارک به بازدید کنندکان هشدار میدادند که شیشه‌های ماشین‌های خود را بالا بکشند. پس از تحقیقات، مقامات پارک تصمیم گرفتند تا ماده شیر را آزاد رها نکنند و آن را به بخش خصوصی پارک منتقل کنند.

 

 

۲۴. خطرناک ترین حیوان خشکی در آفریقا، شیر نیست؛ بلکه اسب آبی است. اسب‌های آبی سالانه حدود ۵۰۰ نفر را می کشند درحالیکه تعداد کشته‌ها توسط شیرها سالانه حدود ۱۰۰ نفر است. هرچند خطرناکترین حیوان بر روی زمین از هر دو این حیوانات بسیار کوچکتر است. این حیوان پشه است که موجب مرگ ۷۲۵۰۰۰ نفر در سال می شود. 

 

 

۲۵. تانزانیا بیشترین تعداد شیرها را در بین کشورهای آفریقایی داراست. 

 

 

۲۶. شیر های آسیایی از نژاد شیر های آفریقایی هستند. این شیر ها، زمانی از هند تا سراسر اروپا یافت می شدند اما امروزه تنها ۳۰۰ قلاده از این شیر ها باقی مانده است. تنها مکانی که شیر های آسیایی در طبیعت وحشی نگهداری می شوند پارک ملی گیر در هند است.

 

 

۲۷. در طبیعت وحشی، شیر های ماده به مدت ۱۲ تا ۱۶ سال و شیر های ماده ۱۵ تا ۱۸ سال عمر می کنند. شیر های نر، داخل قفس، بیش از ۲۰ سال عمر می کنند. 

 

عمر شیر های نر و ماده

 

۲۸. این حیوانات به اندازه گربه سانان بزرگ دیگر نظیر پلنگ ها و ببر ها سریع نیستند. شیر ها بصورت تیمی شکار می کنند و بیشتر بر روی قدرت بدنی خود برای گرفتن و کشتن طعمه تکیه می کنند تا سرعت. 

 

 

۲۹. شیر های نر برای اینکه مطمئن شوند شیر ماده حامله شده است می توانند در عرض دو روز تا ۱۰۰ بار با ماده جفت گیری کنند. هر جفت گیری تنها چند ثانیه طول می کشد. مدت بارداری شیر های ماده ۱۰۸ روز است. 

 

 

۳۰. رئیس شیر ها در یک گروه، دو وظیفه دارد. اول اینکه باید با تمامی شیر های ماده دسته جفت گیری کند و دوما از دسته محافظت کند تا هیچ شیر نری به دسته او نزدیک نشود. شیر‌های نر می توانند تا ۴ سال کنترل یک دسته را در اختیار بگیرند.

 

 

۳۱. در بین گربه سانان بزرگ، این حیوانات بیشتر از همه چُرت می زنند و می توانند بیش از ۲۲ ساعت در روز بخوابند. علاوه بر این، شیر های نر نه تنها اجازه می دهند تا شیر های ماده ۹۰ درصد از شکار دسته را انجام دهند بلکه حق دارند تا خوردن شکار را اول از همه شروع کنند.

 
 

۳۲. این حیوانات اغلب شب‌ها به شکار می روند و در ۵۰ درصد مواقع موفق به شکار می‌شوند. 

 

 

۳۳. قلمرو یک دسته شیر می تواند تا ۱۰۰ مایل مربع گسترده باشد و علفزار ها، جنگل ها، زمین های پوشیده از خار و خاشاک و  زمین‌های غیر قابل عبور را در بر بگیرد.

 

 

۳۴. شیر های ماده اغلب، حیوانات کوچ نظیر بزهای کوهی را نگه می دارند تا بچه شیر ها بتوانند مهارت‌های شکار خود را تمرین کنند. 

 

 

 

۳۵. شیرها، رنگ‌های مختلفی دارند مانند رنگ برنزه، قهوه ای، زرد و حتی قرمز. 

 

 

 

۳۶. این حیوانات در دسته‌های ۲ تا ۴۰ عضوی زندگی می کنند و میانگین اعضای آن ها حدود ۱۵ عضو است.

 
 
 

۳۷. تنها دو نژاد زنده از شیر ها باقی مانده است: شیر آفریقایی و آسیایی. در حال حاضر حدود ۶ زیرگونه از شیر های آفریقایی وجود دارد. 

 

 

 

۳۸. یال های شیر های نر در ۱۸ ماهگی شروع به رشد می کنند و تا ۴ سالگی ادامه دارد. 

 

 

۳۹. شیر ها، حیوان ملی چندین کشور از جمله آلبانی، بلژیک، بلغارستان، انگلیس، اتیوپی، لوکسامبورگ و سنگاپور هستند.

 

 

۴۰. مردمک چشم شیرها سه برابر بزرگتر از انسان است. اما یک شیر نمی تواند به خوبی مردمک چشم های خود را از یک طرف به طرف دیگر جابه جا کند به همین دلیل وقتی نیاز دارد اطراف را تماشا کند، سر خود را به جهت مورد نظر می چرخاند. 

 

 

۴۱. اگر یک شیر ماده با یک پلنگ نر جفت گیری کند حاصل آن ها لئوپون خواهد بود. سر لئوپون شبیه به شیر و بدن او شبیه به بدن پلنگ است. لئوپان ها اغلب در قفس به دنیا می آیند تا در طبیعت.

 

 

۴۲. حاصل جفت گیری یک شیر ماده با یک جگوار، جگلیون نام دارد. 

 

 

 

۴۳. حاصل جفت گیری شیر ماده با پلنگ نر، تیگون نام دارد. یک لیگر حاصل جفت گیری یک شیر نر با پلنگ ماده است. هر یک از این فرزندان، ژنی یکسان اما نژاد متفاوتی دارند. 

 

 

 

۴۴. شیرها هر زمان شانس پیدا کنند به لاشه خواری می پردازند. در حقیقت لاشه خواری بیش از نیمی از رژیم غذایی شیر ها را تامین می کند. 

 

 

۴۵. رایج ترین شیر در جهان، شیر آفریقایی است. این شیر با پوست برنزه و صدای نعره بلند خود نوعی از شیر است که وقتی اکثر مردم به شیر ها فکر می کنند در اغلب موارد، شکل و چهره این شیر در ذهن آنان مجسم می شود. 

 

 

۴۶. بر طبق یک باور رایج؛ پنجه های شیر، قابلیت جمع شدن دارند. بدین معنی که وقتی این حیوان خواب است این پنجه ها به حالت غلاف در می آیند و بسته می شوند. بدین ترتیب این کار از آسیب رسیدن به پنجه‌ها جلوگیری کرده و به تیز ماندن آن‌ها کمک می کند.

 

 

۴۷. شیر ها پس از سن ۲ سالگی می توانند غرش کنند.

 

دانستنی های دنیای شیر ها

 

۴۸. بوفالو ها بیشتر از هر حیوان دیگری، این حیوانات را می کشند. یک بوفالو می تواند بیش از یک تُن وزن داشته باشد. بوفالوها شاخ‌های بلند ۱٫۵ متری بر روی سرشان دارند که کار کشتن شیر ها را آسان می کند. 

 

 

۴۹. شیر، زبان خاصی دارد که به اندازه کافی برای کندن پوست طعمه از گوشت قوی است. اگر یک شیر چند بار پشت دست یک انسان را بلیسد بخش زیادی از پوست پشت دست کشیده خواهد شد. 

 

 

۵۰. شیرها میتوانند آرواره‌های دهان خود را تا ۳۰ سانتی متر باز کنند بطوری در این حالت میتوانند طعمه‌ای بزرگتر از سر یک انسان را در خود جای دهند. با این کار، این حیوان در قلمرو پادشاهی حیوانات، بزرگترین دهان را دارد.

 

 

۵۱. شیرها، خُر خُر نمی کنند. پلنگ، تنها عضو خانواده گربه سانان بزرگ است که  خُر خُر می‌کند. 

 

 

۵۲. در بخش رویش سببیل هر یک از شیر ها، نقطه هایی سیاه وجود دارد. الگوهای این نقاط سیاه در هر یک از این حیوانات مانند اثر انگشت در انسان، برای هر شیر منحصر به فرد است. دانشمندان قادر هستند تا با نگاه به این الگو ها، هر شیر را از دیگری متمایز کنند. 

 

 

۵۳. وقتی یک شیر، لب بالایی خود را بالا می برد و چهره خنده داری پیدا می کند این بدین معنی است که این حیوان در حال استفاده از ارگان جکوبسون است. جکوبسون ناحیه‌ای در سقف دهان شیر است که به او اجازه می دهد هوا را مزه کند.

آن‌ها با بیرون آوردن زبان خود که پاسخ  فلهمن ( Flehman ) نامیده می‌شود، می‌توانند تشخیص دهند که آیا غذایی در نزدیکی آنان وجود دارد و اینکه آیا این غذا برای خوردن مناسب است یا نه.

 

 

 

۵۴. این حیوانات حس شنوایی بسیار دقیقی دارند. آنها می‌توانند با کمک گوش‌های قابل حرکت خود، جهت صدا را برای خود تنظیم کنند. یک شیر می‌تواند صدای طعمه را از چندین کیلومتری بشنود. 

 

 

۵۵. شیرها در معرض خطر انقراض هستند مگر اینکه اقدامات جدی برای نجات آن‌ها صورت گیرد. 

 

 

۵۶. شیر به زبان سواحلی، سیمبا نامیده می‌شود. 

 

 

۵۷. کشاورزان در آفریقای شرقی از زهری بنام فورادان برای کشتن شیرها استفاده میکنند. تنها پاشیدن مشتی از این زهر بر روی لاشه‌ای که این حیوانات از آن می خورند می‌تواند کل دسته‌ی شیر‌ها را از پای در بیاورد. این زهر بقدری سمی است که استفاده از آن، هم در آمریکا و هم در اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

 

 

۵۸. در بوتساوانا، ۹۰ درصد شیر هایی که در طبیعت وحشی زندگی می کنند به ویروس FIV مبتلا شده‌اند. این ویروس مساوی با ویروس HIV در انسان است. 

 

 

۵۹. قدیمی‌ترین تصاویر ثبت شده از شیر، در غار Chauvet در جنوب فرانسه پیدا شده است که قدمت آن به ۳۲,۰۰۰ سال پیش باز می گردد. 

 

 

۶۰. از زمان بوجود آمدن تمدن های شهری، از تصاویر این حیوانات برای نشان دادن شکوه، ابهت و رهبری استفاده می شده است. تصاویر این حیوانات را می توان در بسیاری از تمدن‌های شهری از جمله فرهنگ‌های پارینه سنگی، مصری، یونانی، رومی، تمدن های خاور میانه، پارسی، یهودی، مسیحی، بسیاری از سنت‌های عرفانی، افسانه های شاه آرتور، فرهنگ‌های اسلامی، فرهنگ های هندو – بودایی، فرهنگ چینی و آسیای شرقی مشاهده کرد.

 

 

۶۱. بسیاری از شیر های ماده پس از به دنیا آمدن، تا آخر عمر در همان دسته‌ای که به دنیا آمده‌اند باقی می مانند اما اکثر شیر های نر پس از چند سال، دسته‌ای را که در آن به دنیا آمده‌اند ترک می کنند. اگر شیر های ماده دسته خود را ترک کنند در دسته‌ی جدید شیر ها پذیرفته نمی شوند و معمولا مدت زیادی زنده نمی مانند.

 

حقایق باورنکردنی در مورد شیر ها

 

۶۲. واحد پول بلغارستان لوا نام دارد که در زبان بلغارستان قدیم به معنی شیر است.

 

 

۶۳. در انگلستان، بسیاری از پادشاهان قدیم، شیرها را در برج لندن و بخش باغ وحش سلطنتی نگهداری می کردند. این حیوانات نماد قدرت محسوب می شدند و در قرن ۱۳، حیواناتی کمیاب به حساب می آمدند. 

 

 

۶۴. طول پنجه‌های شیر، ۷.۵ سانتی متر درازا دارد که به اندازه طول انگشتان یک انسان است.

 
 

 

۶۵. یک شیر میتواند بیش از ۲۰ کیلومتر در یک روز یا شب راه برود. 

 
از دست ندهید