مجله همراه مکانیک: در مورد بیمه شخص ثالث خودرو چه می‌دانید؟

حدود ۱۲ سال از زمان اجباری شدن بیمه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه زمینی می‌گذرد. با این حال هنوز هم بسیاری از افراد نمی‌دانند که این بیمه دقیقا چیست و چرا هر سال باید مبلغ مشخصی را برای آن پرداخت کرد.

 

به علاوه نوع خساراتی که این بیمه پوشش می‌دهد نیز برای آن‌ها سوال است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به سوالات شما درباره بیمه شخص ثالث پاسخ داده و تاثیر آن در قیمت گذاری خودروها را بررسی کنیم.

 

 

چرا بیمه شخص ثالث؟

 

یکی از سوالاتی که در زمینه این بیمه مطرح است، علت نامگذاری آن است. در این بیمه نامه راننده به عنوان شخص اول تعریف شده و شرکت بیمه که پرداخت کننده خسارت است به عنوان شخص ثانی در نظر گرفته می‌شود. همچنین هر شخص حقیقی یا حقوقی که به نحوی به او خسارت مالی یا جانی وارد شده باشد شخص ثالث خواهد بود. این شخص همان کسی است که خسارت به او پرداخت می‌شود.

 

 

بیمه شخص ثالث چه خسارت‌هایی را پرداخت می‌کند؟

 

بیمه شخص ثالث چه خسارت‌هایی را پرداخت می‌کند؟

 

توجه کنید که پرداخت خسارت در بیمه شخص ثالث تنها محدود به خسارت‌های جرحی یا فوتی نمی‌شود. شرکت بیمه با اعطای این بیمه نامه به شما موظف به پرداخت کلیه خسارت‌های جانی و مالی وارد شده به شخص ثالث یا اموال او است. منظور از اموال افراد نیز لزوما خودروی آن‌ها نیست.

 

 

شما می‌توانید از برگ‌های بیمه نامه شخص ثالث برای پرداخت خسارت وارده به اموال منقول یا غیرمنقول استفاده کنید. البته بدیهی است که در هر مورد این خسارات دارای سقف پرداخت هستند.

 

 

آیا می‌توان از بیمه شخص ثالث استفاده نکرد؟

 

توجه کنید که همراه داشتن برگ بیمه نامه شخص ثالث برای همه خودروهای سبک و سنگین اجباری است. بنابراین در صورتی که با خودرویی بدون بیمه نامه شخص ثالث یا با بیمه نامه فاقد اعتبار رانندگی کنید مشمول جریمه خواهید شد.

 

 

همچنین تمدید دیرهنگام این بیمه نیز شامل جریمه خواهد بود. فراموش نکنید که حادثه هر زمان ممکن است برای شما رخ دهد. بنابراین برای جبران خسارت‌های مالی و جانی وارد شده در تصادفات باید توجه ویژه‌ای به این بیمه داشته باشید.

 

 

آیا می‌توان از بیمه شخص ثالث استفاده نکرد؟

 

مبلغ سالانه بیمه شخص ثالث بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

 

از آنجایی که بیمه شخص ثالث پرداخت خسارت‌های مالی و جانی وارد شده به شخص دیگر را تقبل می‌کند، مبلغ سالانه آن متفاوت خواهد بود. این مبلغ به مقدار دیه اعلام شده در سال جاری، ارزش ریالی خودرو، تعداد سال‌های تخفیف و درصد مجاز افزایش سالانه مبالغ بیمه نامه‌ها بستگی دارد.

 

 

منظور از سال‌های تخفیف این است که شما چه مدتی است از بیمه نامه خود استفاده نکرده‌اید. در واقع شرکت‌های بیمه برای تشویق رانندگان به رانندگی ایمن و رعایت قوانین، در صورت عدم استفاده از بیمه نامه در طول سال بیمه‌ای به اندازه یک سال به شما تخفیف می‌دهند.

 

 

این تخفیف می‌تواند تا بیش از ۵۰ درصد از مبلغ بیمه نامه را کم کند. توجه کنید که در صورتی که از برگ‌های بیمه نامه خود برای پرداخت خسارت استفاده کردید، بسته به میزان خسارت همه یا بخشی از تخفیف بیمه خود را از دست خواهید داد.

 

 

آیا بیمه شخص ثالث روی قیمت خودروها تاثیر دارد؟

 

آیا بیمه شخص ثالث روی قیمت خودروها تاثیر دارد؟

 

یکی از مواردی که در هنگام خرید خودرو باید به آن دقت داشته باشید، اعتبار باقی مانده بیمه نامه و مقدار تخفیف بیمه است. این مورد می‌تواند در قیمت خودروها به خصوص برای خودروهای گران قیمت بسیار موثر باشد. اگر قصد دارید از میزان تاثیر بیمه شخص ثالث بر قیمت خودرو آگاه شوید می‌توانید از ابزار قیمت روز همراه مکانیک استفاده کنید. با استفاده از این ابزار می‌توانید قیمت روز انواع خودروهای داخلی و خارجی را بررسی کنید.

 

 

اگر عبارت «ابزار قیمت روز خودرو همراه مکانیک» را در گوگل جست و جو کنید، می‌توانید این ابزار کاربردی را پیدا کرده و برای تعیین قیمت خودرو از آن کمک بگیرید. برای کار با این ابزار کافی است شرکت سازنده، نوع خودرو، مدل و سال ساخت را تعیین کنید. پس از آن محدود تقریبی قیمت بر اساس اطلاعات پیشفرض به شما نشان داده خواهد شد.

 

 

برای افزایش دقت می‌توانید کیلومتر کارکرد، مدت زمان باقی مانده از بیمه و مقدار تخفیف بیمه را نیز مشخص کنید. همچنین اگر ماشین موردنظر شما قطعه رنگ شده یا تعویضی دارد می‌توانید گزینه مربوط به قطعه را علامت زده و مقدار تغییر قیمت را بررسی کنید.

 

 

برای آن که تاثیر بیمه شخص ثالث در قیمت خودرو را بیشتر درک کنید، جدول زیر را مطالعه کنید. در این جدول ما خودروی پژو ۲۰۶ مدل ۱۳۹۰ را در نظر گرفته و قیمت آن را با استفاده از ابزار قیمت خودرو همراه مکانیک به دست آورده‌ایم. توجه کنید که این تفاوت قیمت فقط و فقط ناشی از تغییر مدت بیمه نامه و تخفیف آن است.

 

 

مدت باقی مانده از بیمه مقدار تخفیف بیمه قیمت خودرو (میلیون تومان)
یک ماه هشت سال یا بیشتر ۱۳۱٫۴۰۰
پنج ماه هشت سال یا بیشتر ۱۳۱٫۶۰۰
پنج ماه پنج سال ۱۳۱٫۳۰۰
پنج ماه ندارد ۱۳۰٫۸۰۰
یک ماه ندارد ۱۳۰٫۱۰۰
شش ماه و بیشتر ندارد ۱۳۲٫۰۰۰
چهار ماه سه سال ۱۳۰٫۹۰۰

 

سخن پایانی

 

توجه به بیمه نامه شخص ثالث در هنگام خرید خودرو بسیار اهمیت دارد. چرا که نداشتن این بیمه نامه یا از بین رفتن تخفیف‌های آن می‌تواند هزینه زیادی را برای بیمه سالانه به شما تحمیل کند. همراه مکانیک به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه آنلاین خرید و فروش خودروهای کارشناسی شده در کشور، به شما خودروهایی مطمئن با وضعیت بیمه‌نامه‌های مشخص پیشنهاد می‌کند.

 

 

شما می‌توانید به راحتی برای خرید یا فروش خودرو با بهترین قیمت به این سایت اطمینان حاصل کرده و در صورت وجود هرگونه ناهماهنگی با مشخصات ذکر شده توسط کارشناس تا هفت روز پس از خرید خودرو، خسارت کامل خود را دریافت کنید. پس اگر قصد خرید یا فروش خودرو را دارید، همین الان وارد سایت شرکت همراه مکانیک شوید و یا با شماره تلفن ۰۲۱-۴۵۶۱۲۰۰۰ تماس بگیرید.

 

از دست ندهید