٨ نشانه ای که به شما می گوید در یک خانواده سمی بزرگ شده اید!

بد خلقی، نگرانی، پنهان کردن احساسات واقعی و کمبود اعتماد به نفس از مواردی هستند که متاسفانه برخی از والدین آن ها را به کودکان خود منتقل می کنند. خودخواهی و بی تفاوتی نسب به احساسات کودکان، تاثیر بسیار زیادی روی آن ها بر جای می گذارد.

 

 

در نتیجه این امر، کودکان شروع به انتقاد از خود می کنند، احساس درماندگی می کنند و در زندگی اجتماعی خود دچار مشکل می شوند. در این مطلب قصد داریم تا این موضوع را بیشتر باز کنیم و به شما نشان دهیم که آیا در یک خانواده سمی بزرگ شده اید یا خیر. با وای آره همراه باشید:

 

 

نشانه های بزرگ شدن در یک خانواده سمی : از اینکه از شما سوء استفاده شود، می ترسید

 

این مورد زمانی اتفاق می افتد که اعضای خانواده شروع به سوء استفاده از سایر اعضای خانواده می کنند و آن ها را تحت کنترل میگیرند. این رفتار عادی نیست و موجب سوء استفاده  احساسی می شود. در این شرایط، به اطرافیانتان کمتر اعتماد می کنید و از برقراری ارتباط با آن‌ها دوری کنید. مورد سوء استفاده گرفتن توسط خانواده بصورت مکرر، می تواند شما را از آن‌ها دور کند.

 

 

نشانه های بزرگ شدن در یک خانواده سمی :  در ارتباطات اجتماعی و اعتماد به دیگران مشکل دارید

 

وقتی کسی با فریب و سایر سوء استفاده های روانی، جو پر تنشی را به وجود می آورد، برای همیشه تاثیر منفی از خود روی اطرافیان بر جای می گذارد. برخی از والدین ممکن است حمایت مود نیاز را از فرزندانشان به عمل نیاورند.

 

 

از سوی دیگر، یک فرد ممکن است در خانواده ای زندگی کند که والدین او تصور می کنند فرزند آن ها همواره به مراقبت نیاز دارند. وقتی بصورت مداوم در این شرایط قرار داشته باشید، بروز احساسات، کار مشکلی برایتان خواهد بود. در نهایت، این امر منجر به این می شود که در برقراری ارتباط با والدین دچار مشکل شوید.

 

 

کنار آمدن با مشکلات عاطفی مشکل است. وقتی بصورت مستمر، سوء استفاده فیزیکی و روانی، بد رفتاری، و بی توجهی را ببینید و تجربه کنید، تصویر روابط در ذهن شما بدین شکل حک می شود.

 

 

افرادی که چنین رفتار هایی را از خود بروز میدهند ممکن است متوجه نباشند که روابط سالم بین افراد و حفظ آن ها به چه شکل است. آن ها همواره بصورت ناخودآگاه منتظر فردی هستند تا واکنش بیش از حد نشان دهند، بر آن ها سخت گیری کنند، آن ها را به خاطر چیزی سرزنش کنند یا از چیزی مایوسشان کنند.

 

 

نشانه های بزرگ شدن در یک خانواده سمی : ترس از شکست

 

بچه هایی که در خانواده سمی بزرگ شده اند ممکن است همواره احساس کنند که به اندازه  کافی خوب نیستند و یا حتی بی لیاقت هستند. والدین این کودکان ممکن است همواره انتظارات بیش از حدی از آنان داشته باشند و اگر فرزندانشان خواسته های آنان را برآورده نکنند، آن ها را سرزنش کنند.

 

 

در این شرایط، این کودکان با اعتماد به نفس اندکی بزرگ می شوند و نمی توانند روی پای خود بایستند. به همین دلیلی است که کوچکترین اشتباه یا شکست می تواند چنین بچه هایی را بترساند و موجب ناراحتی آن ها شود.

 

 

نشانه های بزرگ شدن در یک خانواده سمی : قادر به درک هویت خودتان نیستید

 

وقتی راجع به سلامت روانی صحبت می کنیم، اعتماد به نفس یکی از عنصر های اساسی در این زمینه است. اعتماد به نفس به اندازه احساس دوست داشته شده و احساس تعلق بسیار مهم است.

 

 

اگر رابطه ی بین والدین و فرزند با توهین همراه باشد، کودک با دنیای درون خود، هویت خود و اعتماد به نفس خود مشکل پیدا خواهد کرد. در نهایت این امر منجر به تاثیراتی منفی بر روی کودک (همچون اضطراب و حتی افسردگی) خواهد شد.

 

 

نشانه های بزرگ شدن در یک خانواده سمی : از خود زیاد انتقاد می کنید

 

اعتماد به نفس پایینی که توسط والدین سمی به فرزندان منتقل می شود، به آن ها چنین احساسی می دهد که احمق و بی لیاقت هستند و شایستگی به دست آوردن چیز های بهتر را ندارند.

 

 

در صورتیکه این بچه ها کاری انجام دهند، از خودشان انتقاد می کنند، دو دل می شوند و نظرشان را عوض می کنند. آن ها پذیرفته اند که بدتر از دیگران هستند. این موضوع از نظر روانی، آنان را عذاب می دهد اما نمی توانند شرایط را تغییر دهند چرا که حمایت های روانی لازم را دریافت نمی کنند.

 

 

نشانه های بزرگ شدن در یک خانواده سمی : احساساتتان را در آخرین الویت قرار می دهید

 

والدینی که بصورت زبانی یا رفتاری به بچه های خود توهین می کنند، به احساسات فرزندانشان اهمیتی نمیدهند. در این شرایط، اگر بچه ها سعی کنند احساساتشان را بیان کنند، ممکن است والدین، بد رفتاری بیشتری با آن ها بکنند. در نتیجه این موضوع، این فرزندان درد، رنج، و عصبانیتشان را پنهان می کنند.

 

 

علاوه بر این، آنان ممکن است احساسات دیگران را در اولویت قرار دهند. همچنین، سرکوب احساسات، تاثیری منفی بر خود هویتی بر جای می گذارد. در این شرایط، این بچه ها نمی توانند درک کنند که چه کسی هستند، چه احساسی دارند و هدفشان از زندگی چیست. بنابراین در زمینه ای که در زندگی برایشان مهم است دچار شکست می‌شوند چرا که آن ها از نظر روانی به خاطر عدم اطمینان و صمیمیت، به عقب کشیده می‌شوند.

 

 

نشانه های بزرگ شدن در یک خانواده سمی : همواره احساس بیچارگی می کنید

 

والدین سمی، اغلب فرزندان خود را نادیده می گیرند. فرقی ندارد که فرزندان آن ها چه سنی داشته باشند و چقدر بزرگ باشند چرا که در هر صورت این والدین با چشم یک بچه ی بی چاره به فرزندانشان نگاه می کنند.

 

 

این والدین دوست دارند دستور دهند و کنترل کنند و اگر مقاومتی از سوی فرزندانشان ببینند، اظهار ناراحتی می کنند تا فرزندانشان احساس گناه کنند. اگر یک فرزند اجازه نداشته باشد تا تصمیمات خود را عملی کند، به حریم خصوصی او تجاوز می شود، احساس می کند فرد مستقلی نیست و می تواند از نظر روانی آسیب ببیند. چنین فرزندانی می توانند مضطرب شوند، از آغاز کاری جدید بترسند و نمی توانند با جامعه سازگار شوند.

 

 

نشانه های بزرگ شدن در یک خانواده سمی : اغلب مضطرب هستید

 

بچه هایی که در خانواده سمی بزرگ شده اند اغلب مضطرب هستند. این امر به دلیل بی ثباتی خانواده، بدرفتاری روانی و فیزیکی، و عدم امنیت روی می دهد. کودکانی که مضطرب هستند در تمرکز، دچار مشکل می شوند و ممکن است دچار زودرنجی، بی قراری، نگرانی و عصبانیت شوند.  

از دست ندهید