پاندا و ۶۵ حقیقت بسیار جذاب در مورد این موجود گران قیمت و بامزه !

۱. پاندا های نر هنگام ادرار کردن بر روی دو دست خود می ایستند و پشت خود را به درخت مالیده و ادرار می کنند.

 

پاندا های نر هنگام ادرار کردن بر روی دو دست خود می ایستند و پشت خود را به درخت مالیده و ادرار می کنند.

 

۲. عمر پانداها در طبیعت وحشی حدود ۲۰ سال است. پاندا هایی که در قفس نگهداری میشوند می توانند از ۲۵ تا ۳۰ سال عمر کنند.

 

 

۳. مردمک چشم های توله پاندا در ابتدای تولد به شکل دایره است اما با بزرگتر شدن توله، شکل مردمک ها به شکل اشک در می آید.

 

 

۴. پاندا از سال ۱۹۹۰در فهرست گونه های در معرض خطر قرار گرفته است. مهمترین تهدید برای پاندا ها از بین رفتن زیستگاه ها و شکار شدن آنهاست. مساحت چین تقریبا ۵ برابر بیشتر از ایالات متحده آمریکا است و جمعیت آن ۴ برابر بیشتر از آمریکا است.

 

 

۵. پاندا ها در گذشته نماد صلح چینی ها بوده اند. برای مثال صد ها سال قبل، قبایل جنگجو در چین برای پایان دادن به جنگ یا اعلام آتش بس، پرچمی را بلند میکردند که بر روی آن طرح پاندا کشیده شده بود.

 

 

۶. چینی ها در گذشته های دور، پاندا ها را شکار می کردند زیرا معتقد بودند که پوست پاندا در برابر ارواح شیطانی و جادوگران، از آن ها محافظت می کند.

 

 

۷. پاندای قرمز و پاندای معمولی، زیستگاه و رژیم غذایی مشترکی دارند و هر دو این حیوان نیز در معرض خطر هستند. با این حال، آزمایشات علمی نشان می دهند که پاندای سرخ متعلق به خانواده راکون است در حالی که پاندای معمولی جزو خانواده خرس هاست.

 

پاندای قرمز و پاندای معمولی، زیستگاه و رژیم غذایی مشترکی دارند و هر دو حیوان نیز در معرض خطر هستند. با این حال، آزمایشات علمی نشان می دهند که پاندای سرخ متعلق به خانواده راکون است در حالی که پاندای معمولی جزو خانواده ی خرس هاست.

 

۸. برخی از دانشمندان بر این باورند که پاندا آنقدر خاص است که باید برای خود یک خانواده خاص و جداگانه داشته باشد.

 

 

۹. پانداها در آستانه انقراض قرار دارند و حدودا کمی بیشتر از ۱۰۰۰ پاندا در جهان باقی مانده است. دانشمندان امیدوارند تا سال ۲۰۲۵ جمعیت پانداهای وحشی را به ۵۰۰۰ نفر افزایش دهند.

 

 

۱۰. طبق افسانه ها، پاندا زمانی کاملا سفید بود. هنگامی که یک دختر کوچک سعی می کند یک توله پاندا را از دست یک پلنگ نجات دهد، پلنگ به جای پاندا، دختر کوچک را می کُشد. پانداها با دستبند هایی ساخته شده از برگ های سیاه درخت گنجشک به مراسم تدفین این دختر کوچک می آیند. آن ها همانطور که اشک های خود را پاک میکنند و یکدیگر را در آغوش میکشند، دست بند هایشان به گوش یکدیگر برخورد می کند و در نهایت لکه های سیاه برگ‌های درخت گنجشک روی بدن یکدیگر باقی می ماند.

 

 

۱۱. پاندا ها می توانند روی دو پای عقب خود بایستند اما پاهای عقب آن ها به اندازه کافی قوی نیستند تا وزن بدنشان را تحمل کنند. استخوان های یک پاندا دو برابر سنگین تر از استخوان سایر حیوانات، با همان میزان استخوان است.

 

 

۱۲. پاندا ها دارای پاهای کبوتری هستند. به عبارت دیگر آن ها پنجه های جلویی خود را هنگام راه رفتن به سمت داخل می کشند.

 

 

۱۳. خرس های پاندا نمی توانند به سرعت بدوند. نهایت سرعتی که آنان می توانند بدوند به‌اندازه سرعت یورتمه یک اسب کوچک است. سریع ترین نوع خرس، خرس سیاه است. سرعت خرس سیاه ۳۵ مایل در ساعت یا مساوی سرعت یک اسب یا گوزن است.

 

 

۱۴. پاندا ها برای یافتن محدوده خانه جفت خود و تکه های بامبو، ترجیح می دهند تا بجای حافظه بصری، بیشتر بر روی حافظه فضایی تمرکز کنند. حافظه فضایی به معنی به یاد آوردن یک محل است.

 

 

۱۵. بسیاری از فیلسوفان چینی معتقد هستند که جهان از دو نیروی متضاد یعنی یین و یانگ ساخته شده است. پاندا با دارا بودن خز سیاه و سفید متضاد، یکی از نمادهای این فلسفه است. چینی ها معتقد هستند که وقتی یین و یانگ به تعادل می رسند، آرامش و هارمونی بوجود می آید.  

 

بسیاری از فیلسوفان چینی معتقد هستند که جهان از دو نیروی متضاد یعنی یین و یانگ ساخته شده است. پاندا با دارا بودن خز سیاه و سفید متضاد، یکی از نمادهای این فلسفه است. چینی ها معتقد هستند که وقتی یین و یانگ به تعادل می رسند آرامش و هارمونی بوجود می آید.

 

۱۶. پانداهای ماده تنها یکبار در سال تخمک گذاری می کنند. آن ها تنها دو یا سه روز در سال لقاح تولید ایجاد می کنند.

 

 

۱۷. مدت زمان بالغ شدن پاندا‌های ماده ۵ سال است. این فرایند برای پانداهای نر، ۷ سال است.

 

 

۱۸. اجداد پانداها، آیلورارکتوس (گربه خرس) نام دارد که نسل منقرض شده ای از پاندای چینی است که ۸ میلیون سال پیش زندگی میکرده است. جمجمه اجداد دیگر بنام ایلوروپودا میکروتا نشان می دهد که اندازه جمجمه آن ها نصف اندازه یک پاندای امروزی بوده است. طبق تحقیقات، طی ۳ میلیون سال گذشته، پاندا ها جدا از خرس های دیگر تکامل پیدا کرده اند.

 

 

۱۹. خرس های ماده ای که در قفس نگهداری می شوند بیشتر از خرس های ماده ای که در طبیعت زندگی می کنند دوقلو بدنیا می آورند.

 

 

۲۰. بیش از نیمی از پاندا‌های تازه متولد شده به دلیل ابتلا به بیماری یا برخورد تصادفی با مادر می میرند.

 

 

۲۱. از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۹، نیمی از زیستگاه های پاندا ها در مناطق سیچوان چین توسط فعالیت های انسانی نابود شد.  

 

 

۲۲. توله پاندا‌ها معمولاً در ماه اوت یا سپتامبر متولد می شوند و به اندازه یک قالب بزرگ کَره هستند. یک توله دارای پوستی صورتی، یک پوشش نازک از خز سفید، دم بلند، بدون دندان و دارای چشم هایی بسته است. در پایان ماه اول تولد، تمامی خط و خال های پاندا تشکیل میشود و در طی ۴ تا ۶ هفتگی، چشم هایش باز می شود. یک بچه پاندا در دو ماهگی به اندازه یک نوزاد تازه متولد شده انسان است. یک بچه پاندا تقریبا مادر خود را در دو سالگی ترک میکند.

 

 

۲۳. به غیر از کیسه داران (نظیر صاریغ)، بچه یک پاندا کوچکترین پستاندار متولد شده نسبت به اندازه مادرش است.

 

۲۴. یک جفت پاندای پرورشی به زمینی بیش از ۱۷ کیلومتر نیاز دارد درحالیکه یک پاندا در حیاط‌ وحش برای زنده ماندن نیازمند یک زمین ۴ کیلومتر تا ۶ کیلومتر مربعی است.

 

 

۲۵. خز یک پاندا در بازار تجارت غیر قانونی، از  ۶۰۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰ دلار قیمت دارد.

 

 

۲۶. پاندا های جوان تا سه سال در کنار مادرشان می مانند، این بدین معنی که یک پاندای وحشی ممکن است در طول زندگیش فقط سه یا چهار توله بزرگ کند.

 

 

۲۷. دانشمندانی که در رابطه با پاندا‌ها تحقیق میکنند، ۱۱ صدای مختلف از پاندا ها کشف کرده‌اند بطوریکه آن ها تنها از ۴ صدا هنگام جستجوی جفت خود استفاده میکنند. 

 

 

۲۸. یک پاندای بالغ حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ پوند (۹۰ تا ۱۳۵) کیلوگرم  وزن دارد.

 

 

۲۹. یک پاندای مادر، ۹۰۰ برابر بیش تر از نوزاد تازه متولد شده خود که کمتر از ۱۴۱ گرم است وزن دارد. در این صورت نوزاد انسان با وزن ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم، بایستی مادری ۳۲۶۵ کیلوگرمی میداشت.

 

 

۳۰. یک پاندا هنگام ایستادن بر روی چهار دست و پای خود دارای طول شانه ۹۱ سانتی متری و طول بدن ۱.۵ متری است. پانداهای ماده حدود ۱۰ درصد بزرگتر از پانداهای ماده هستند.

 

 

۳۱. اگرچه خز پانداها نرم و ابریشمی به نظر میرسد اما خز آن ها کاملا ضخیم و سفت است. موهای یک پاندای بالغ می تواند ۱۰ سانتی متر رشد کند.

 

 

۳۲. پاندا‌ها ۲ تا ۳ میلیون سال در زمین زندگی کرده اند.

 

پاندا‌ها ۲ تا ۳ میلیون سال در زمین زندگی کرده اند

 

۳۳. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چرا رنگ خز پاندا، سیاه و سفید است. برخی از آن ها بر این باورند که این رنگ ها به او کمک می کنند تا در یک جنگل بامبو در زیر سایه ها پنهان شوند. سایر دانشمندان معتقدند که نقاط سیاه و سفید به پاندا کمک می کنند تا دمای ثابتی را در بدن بوجود بیاورد یا سایر پاندا‌ها را از خود دور کند. با این وجود، سایر زیست شناسان بر این باورند که لکه های سیاه پاندا باعث می شوند تا چشمان پاندا بزرگتر و خشن تر به نظر برسند.

 

 

۳۴. گلوی این حیوان برای محافظت از این حیوان در برابر شکاف‌های بامبو، دارای پوشش خاصی است.

 

 

۳۵. پاندا‌های غول پیکر ۴۲ دندان دارند. مانند انسان، پاندا های غول پیکر در طول زندگی خود دارای دو مجموعه دندان هستند.

 

 

۳۶. فقط یک نوع پاندا بنام Ailuropoda melanoleuca یا black-and-white cat foot وجود دارد. پانداهای وحشی تنها در نواحی جنوبی چین زندگی می کنند.

 

 

۳۷. پاندا‌ها ۱۴ تا ۱۶ ساعت از روز را به خوردن بامبو اختصاص میدهند.

 

 

۳۸. کلمه پاندا از کلمه نپالی پونیا که به معنی حیوان بامبو خوار یا حیوان گیاهخوار است گرفته شده است.

 

کلمه ی پاندا از کلمه ی نپالی پونیا که به معنی حیوان بامبو خوار یا حیوان گیاهخوار است گرفته شده است.

 

۳۹. پس از بازدید ریچارد نیکسون از چین در سال ۱۹۷۲، او دو پاندا از رهبر چین (رئیس مائو) هدیه گرفت. این دو پاندا، که لینگ لینگ و هسینگ هسینگ نام داشتند به باغ وحش ملی در واشنگتن D.C منتقل شدند. بیش از ۱ میلیون نفر در سال اول حضور این پاندا در این باغ وحش از آنها بازدید کردند. نیکسون اولین رئیس جمهور ایالات متحده بود که به چین سفر کرد.

 

 

۴۰. بیشتر مواد غذایی خورده شده توسط پاندا هضم نمی شود. در فصل بهار، یک پاندای بالغ می تواند در عرض ۲۴ ساعت، ۲۸ کیلوگرم مدفوع تولید کند.

 

 

۴۱. کل فرایند جفت گیری پاندا تنها دو یا سه روز طول می کشد. پس از جفت گیری، ماده ها نرها را از قلمرو خود بیرون می کنند و توله های خود را به تنهایی بزرگ می کنند. 

 

 

۴۲. دوره حاملگی برای پانداهای غول پیکر از ۹۷ تا ۱۶۳ روز متغیر است. این فاصله زیاد بین دوره حاملگی به دلیل تاخیر در لقاح جنین است بدین معنی که پس از باردار شدن پاندا، جنین در صورتی رشد می کند که مادر غذای کافی دریافت کند. رشد جنین حدود ۴۵ تا ۶۰ روز قبل از زایمان آغاز می شود.

 

 

۴۳. یک پاندا معمولا یک توله به دنیا می آورد. در صورتیکه مادر دوقلو به دنیا بیاورد، معمولا توله ضعیف تر را نادیده می گیرد چرا که  انرژی کافی برای مراقبت از دو توله را ندارد.

 

 

۴۴. اولین زایمان پاندا در باغ وحش مربوط به سال ۱۹۶۳ در باغ وحش بیجینگ بود.

 

 

۴۵. پاندا‌ها از مناطق کم ارتفاع که در گذشته زندگی می کردند رانده شده اند و اکنون فقط در استان های چین سیچوان، گانسو و شانشی یافت می شوند. جنگل های این استان ها بسیار مرطوب و بارانی است. در یک سال، یک جنگل ممکن است تا ۵۰ اینچ باران و برف دریافت کند.

 

 

۴۶. ۳۰۰ گونه بامبو در چین وجود دارد. در کوه‌هایی که این حیوان در آن ها زندگی می کند حدود ۲۵ نوع مختلف بامبو وجود دارد. پانداها بیشتر دوست دارند بامبو چتری، پیکانی و بامبو طلایی بخورند.

 

 

۴۷. صورت پاندا بامزه است اما چاق نیست. صورت این حیوان به این دلیل چاق به نظر میرسد که تعداد بسیار زیادی از عضلات گونه، چهره او را در بر گرفته اند. در حقیقت، ماهیچه های فک و گونه پاندا ها بقدری قدرتمند هستند که یک پاندا می تواند به راحتی  یک ظرف آلومینیومی را به قطعات ریز خرد کند. آنها همچنین می توانند به راحتی دندان خود را به داخل یک ساقه بامبوی ضخیم فرو کنند در حالیکه انسان در قطع کردن همین ساقه با تبر، مشکل دارد.

 

 

۴۸. اگرچه ۹۹ درصد رژیم غذایی پاندا‌ها بامبو است اما دستگاه گوارش آن ها برای هضم گوشت طراحی شده است. در حقیقت، پاندا ها تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد از مواد مغذی بامبو را جذب میکنند. سایر گیاهخواران مانند گوزن حدود ۸۰ درصد جذب می کنند. این بدان معناست که این حیوان مجبور است بیشتر اوقات بیداری خود را به خوردن بامبو اختصاص دهد تا مواد مغذی کافی برای زنده ماندن را بدست آورد.

 

 

۴۹. قبیله سیچوان در چین معتقد است که ادرار پاندا می تواند سوزن بلعیده شده را حل کند. آنها همچنین معتقد هستند که خوابیدن بر روی پوست این حیوان به دور نگه داشتن ارواح و پیش‌بینی آینده کمک می کند. در زمان سلسله Quin، در اولین لغت نامه بنام Er Ya، چنین نوشته شده است که پوست پاندا می تواند به کنترل عادت ماهیانه زنان کمک کند.

 

 

۵۰. به طور متوسط​​، یک پاندا در یک روز ۲۵ تا ۳۰ پوند بامبو می خورد. در بهار ممکن است یک پاندا در روز ۱۰۰ پوند بامبو بخورد.

 

 

۵۱. یک پاندای بزرگ می تواند در عرض ۴۰ ثانیه یک شاخه بامبو را پوست کنده و بخورد. 

 

 

۵۲. بامبو، هر ۳۰ تا ۱۲۰ سال، گل می دهد. پس از گل دادن بامبو، تمام گونه های بامبو در فرایندی به نام پس مرگ (dieback)، می میرند. حدود ۱۰ تا ۱۵ سال طول میکشد تا بامبو دوباره زنده شود و رشد کند. پاندا ها معمولاً توانسته اند به مناطق دیگر مهاجرت کنند اما تخریب سکونتگاه های آنان در مناطق مختلف، مهاجرت را برای آنان مشکل کرده است.

 

 

۵۳. دیدن بیش از یک پاندا به طور همزمان در طبیعت بسیار نادر است. این حیوانات نمی توانند انرژی لازم برای رقابت با یکدیگر برای غذا، قلمرو و جفت گیری را فراهم کنند.

 

 

۵۴. پاندا‌ها به قدری بزرگ هستند که دشمنان زیادی در طبیعت ندارند. با این حال پلنگ های برفی برای توله های پاندا و پانداهای بزرگسال مریض خطرناک هستند.

 

 

۵۵. نگه داشتن حتی یک پاندا در باغ وحش بسیار گران تمام می شود. نگهداری از پاندا پنج برابر بیشتر از گرانترین حیوان بعدی، یعنی فیل نیاز به هزینه دارد. 

 

 

۵۶. تا قرن بیستم، پاندا‌ها در خارج از چین مشهور نبودند. اولین پاندایی که از چین خارج شد، در سال ۱۹۳۶ و پاندایی به نام سولین بود که به باغ وحش بروکفیلد در شیکاگو برده شد. 

 

 

۵۷. روث هارکنس، طراح فشن و یک از افراد طراز اول جامعه، بدون آموزش و تجربه، اولین فرد غربی بود که پاندا را از چین خارج کرده و به تمام دنیا معرفی کرد.

 

 

۵۸. این حیوان از زمان تاسیس صندوق جهانی طبیعت ( WWF ) در سال ۱۹۶۱، نماد این سازمان بوده است.

 

 

۵۹. برخی دانشمندان بر این باورند که پاندا یک گونه باقیمانده است، به این معنی که بطور طبیعی منقرض می شود و صرفا فعالیت های انسان دخالتی در این انقراض ندارد. سایر دانشمندان نیز معتقد هستند که مشکلات پاندا ها مستقیما توسط انسان ها ایجاد می شود.

 

 

۶۰. در حال حاضر ۱۵ پاندا در خارج از چین وجود دارند. در باغ وحش های چین حدود ۹۰ پاندا نگهداری می شوند.

 

 

۶۱. بخش هایی از خز پاندا که به رنگ مشکی است دارای پوست مشکی و بخش هایی که دارای خز سفید است، دارای پوست صورتی است.

 

 

۶۲. حس بویایی پاندا‌ها بسیار قوی است. آن ها حتی در هنگام شب، با بو کشیدن، بهترین شاخه بامبو را پیدا می کنند.

 

 

۶۳. کشتن پاندا در چین از دهه ۱۹۶۰ غیرقانونی بود، اما قوانین به طور دقیق اجرا نمی شد. در سال ۱۹۸۷، این قوانین تقویت شد تا مجازات ها از دو سال حبس تا حبس ابد و یا حتی اعدام افزایش یابد. امروزه مجازات کشتن پاندا ۱۰ تا ۲۰ سال زندان است.

 

 

۶۴. پاندا‌ها به خواب زمستانی نمی روند چرا که رژیم غذایی بامبو به آنان اجازه  نمی دهد چربی کافی برای زمستان ذخیره کنند.

 

 

۶۵. برخلاف سایر خانواده خرس ها، پاندا‌ها از حالات صورت برای برقراری ارتباط استفاده نمیکنند. زمانیکه یکی از پاندا‌ها بخواهد دیگری را بترساند خشم خود را با پایین آوردن سرش نشان میدهد. دانشمندان معتقد هستند که شاید پاندا این با اینکار میخواهد گوش های سیاهش مانند دو چشم اضافی بر روی خز سفیدش به نظر برسند.

از دست ندهید