پزشکان و ۳۳ حقیقت منحصر به فرد و خاص در مورد آنان

پزشکان : همانطور که همه میدانیم، شغل پزشکی یکی از شغل های پر درآمد و با جایگاه اجتماعی بالاست که در سال های اخیر تقاضا برای آن، در ایران و سراسر جهان به شدت افزایش یافته است. در این مطلب حقایق بسیار جالبی در مورد پزشکان، جراحان، شغل پزشکی و غیره تقدیمتان خواهیم کرد. با وای آره  همراه باشید:

 

 

  • پزشکان ۶۰۰۰ بار در سال، اسفنج و سایر ابزار های عمل را در بدن بیماران جا می گذارند. 

 

 

  • در ایالات متحده نزدیک به ۷۰۰،۰۰۰ پزشک وجود دارد. روز ملی پزشکان در ایالات متحده، ٣۰ مارس هر سال است. 

 

 

  • حدود ۶۴ درصد از پزشکان، اضافه کاری می کنند. برخی از پزشکان ممکن است تا ۶۰ ساعت در هفته کار کنند. 

 

 

  • با این که شغل جراحی یکی از پردرآمدترین شغل هاست اما در ایالات متحده بسیاری از پزشکان به دنبال کار نیمه وقت هستند تا بتوانند بدهی های خود به دانشکده پزشکی محل تحصیل خود را پرداخت کنند. 

 

 

  • شغل پزشکی یکی از پردرآمدترین شغل های جهان است و رشد شغل پزشکی بالاترین رشد را نسبت به سایر شغل های جهان داراست. رشد این شغل بین سال ٢۰۱٢ تا ٢۰٢۰، ۱٨ درصد تخمین زده می شود و تقاضا در صنایع مراقبت از سلامت، مناطق روستایی با در آمد پایین و بخش زایمان، رشد بیشتری خواهند داشت.

 

 

  • در اولین کتیبه های بدست آمده در مورد پزشکی که مربوط به کتیبه حمورابی در بین النهرین است و قدمت آن به قرن ۱٨ قبل از میلاد بازمیگردد، در مورد قوانین پزشکی از جمله پرداخت هزینه درمان های موفق و مجازات شکست های پزشکی نوشته شده است. برای مثال به پزشکانی که می توانستند اشخاص ثروتمند را درمان کنند پول خوبی داده می شد اما در صورت شکست پزشک در انجام اینکار، یک دست پزشک قطع می شد.

 

 

  • محققان گمان می کنند که در حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد، یونانیان باستان اولین خانه‌های معالجه را برای درمان بیماران طراحی کرده بودند. هر چند آن ها به جای بیمارستان رسمی و پزشکان، معابدی را به همراه الهه های درمانگر مانند الهه ی ساتورن و اسکلی پیوس (الهه ی درمان و پزشکی) برای اینکار اختصاص میدادند و مشخص نیست که آیا اتاقی را برای درمان پزشکی طراحی کرده بودند یا خیر. افراد مریض برای مناجات و درخواست شفا در این مکان ها رها می شدند.

 

 

  • اولین مدارک مربوط به بیمارستان رسمی و پزشکان آن که به درمان بیماران میپرداختند در سریلانکا پیدا شده و قدمت آن به قرن پنجم قبل از میلاد بازمیگردد.

 

 

  • قبایل باستانی بومی آمریکا در آمریکای شمالی، ترکیبی از درمان های جادویی و مذهبی را بکار می بردند. با این حال، بسیاری از تکنیک های آنها بسیار پیچیده بود، از جمله اینکه ماماها می توانستند موقعیت های قرارگیری جنین را متوجه شوند و از طریق انجام تزریقات، به فرایند زایمان سرعت ببخشند.

 

 

  • در تمدنهای اولیه آسیا، عمل پزشکی توسط پزشکان برای مدتی پیشرفت کرده بود. تکنیک‌های جراحی در هند شامل از بین بردن تومورها، سنگ مثانه و حتی آب مروارید بود. پزشکان چینی حتی از دانش مربوط به بسیاری از محصولات گیاهی، معدنی و حیوانی برای درمان بیماری اطلاع داشتند.

 

 

  • از بقراط (۳۷۷ تا ۴۶۰ قبل از میلاد) اغلب با عنوان “پدر پزشکی” یا “پدر طب غربی” یاد میشود. تصور میشده است که او یکی از اولین پزشکانی بود که بیماران را به صورت طبیعی درمان میکرده است. او همچنین دانشکده پزشکی هیپوکرات را تأسیس کرد. این دانشکده پزشکی تمرکز خود را بر روی قدرت درمانی طبیعی، مشاهدات فیزیکی و پیش‌بینی قرار داده بود.

 

 

  • در قرون تاریک اروپا که از ۴۷۶ پس از میلاد تا قرن ۱۴ پس از میلاد را شامل می شد، تصور می شد که بسیاری از بیماری ها ناشی از اضافه بودن یا کثرت خون است. شکاف پوست برای خونریزی یا انداختن زالو در آن زمان بقدری رایج بود که به خود پزشکان زالو گفته میشد.

 

 

  • یکی از مطالعات انجام شده توسط دانشگاه شیکاگو نشان داد که بیشتر پزشکان امروزی براین باورند که دین / معنویت تأثیر بسیار زیادی بر سلامت یک بیمار دارد، گرچه تعداد معدودی از آن ها (حدود ۶٪ از پاسخ دهندگان) معتقد بودند که این امر تاثیر چندانی بر نتایج پزشکی ندارد. این پزشکان معتقد بودند که مذهب برای بیماران حمایت عاطفی فراهم میکند، به آنان کمک می کند تا با شرایط کنار بیایند و مثبت بیندیشند.

 

 

  • طبق یکی از مطالعه انجام شده در ایالات متحده، جراحانی که بطور منظم بازی های ویدئویی انجام می دهند، ۳۷٪ خطای کمتری مرتکب می شوند و ۲۷٪ سریعتر از همکاران خود که بازی ویدئویی انجام نمی دهند عمل می کنند.    

 

 

  • بصورت متوسط، جراحان هنگام گفتگو با بیماران، حرف آن ها را هر ۱۴ ثانیه یکبار قطع میکنند. هر چقدر که سر یک جراح شلوغ تر باشد احتمال اینکه وی حرف بیمار را قطع کند، بیشتر است.

 

 

  • خطاهای پزشکی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر و آسیب در ایالات متحده است. تخمین زده می شود که هر ساله حدود ۹۸۰۰۰ نفر از مردم ایالات متحده در نتیجه خطاهای پزشکی، جان خود را از دست می دهند.

 

 

  • در ایالات متحده، تقریبا ۸۸٪ از خطاهای پزشکی مربوط به تجویز داروی اشتباه یا دوز اشتباه است. 

 

 

  • پزشک شدن، در بعضی موارد نیاز به ۱۱ سال تحصیلات تخصصی دارد. یک فرد، ۴ سال را صرف گرفتن لیسانس می کند و پس از آن بسته به تخصص انتخاب شده باید یک دوره ۳ تا ۸ ساله رزیدنتی را بگذراند.  

 

 

  • در ایالات متحده، قبولی در دانشکده پزشکی نیاز به مدرک کارشناسی خاصی ندارد و حتی دیده شده است که آموزگاران زبان نیز دکتر شده اند. تا زمانی که در برنامه درسی، کلاس‌های زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضیات و انگلیسی گنجانده شده باشد، معمولا شرایط مقدماتی ورود به دانشکده پزشکی فراهم است.

 

 

  • دو نوع پزشک وجود دارد: پزشکان مدیکال (MDs) و پزشکان استیوپاتی (DOs). هر دو نوع این پزشکان از روش های مشابهی برای درمان بیماران استفاده می کنند اما پزشکان DOs تمرکز بیشتری بر روی سیستم استخوانی، داروهای پیشگیرانه و مراقبت کامل از بیمار دارند. همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که DOs ها مراقبت های پزشکی اولیه را برعهده بگیرند.  

 

 

  • در ایالات متحده، متوسط ​​بدهی یک دانشجوی پزشکی در سال ۲۰۱۲ که به تازگی فارغ‌التحصیل شده بود ۱۷۰ هزار دلار بوده است. بیشتر این بدهی حاصل تحصیل ۴ ساله در دانشکده پزشکی است که معمولاً از ۲۰۰،۰۰۰ دلار تا ۳۰۰،۰۰۰ دلار متغیر است.

 

 

  • طبق یکی از مطالعات انجام شده در کانادا، دانشجویان غیر بومی آمریکا ( دانشجوهایی که اهل کانادا/ ایالات متحده نیستند)، احتمال بیشتری دارد که آنتی بیوتیک ها را اشتباه تجویز کنند؛ مانند مواقعی که بیمار به عفونت تنفسی ویروسی مبتلا است. تجویز بیش از حد آنتی بیوتیکها، مقاومت آنتی بیوتیکی را تقویت می کند. عوامل دیگری که به تجویز نامناسب کمک می کند، سن پزشک و تعداد بیماران اوست. 

 

 

  • یک جراح می تواند از طریق عمل جراحی راه دور، به جراحی بیمار بپردازد حتی اگر بیمار و پزشک در دو کشور متفاوت باشند. جراحی قلب، هیسترکتومی (عمل برداشتن رحم) و حتی جراحی مغز و اعصاب را می توان در مسافت های طولانی با استفاده از دوربین، کامپیوتر و فناوری های روباتیک انجام داد.

 

 

  • زنان، از زمان مصر باستان جزو دسته پزشکان بودند و اغلب به عنوان پزشک متخصص و مامای ماهر به کار مشغول بودند. با اینحال در قرن ۱٨، جهان غرب این تفکر را جا انداخت که مطالعات فکری و روشن فکرانه برای زنان مضر است و تا قرن ۱٩، پزشکان زن بجز پرستاران و ماماها، از حیطه پزشکی کنار گذاشته شدند. 

 

 

  • جیمز باری، بازرس کل ارتش انگلیس در سال ۱۸۵۸ و زمانی که زنان در زمینه پزشکی مورد احترام قرار نمیگرفتند، بیش از ۵۰ سال عمل جراحی موفق انجام داد. پس از مرگ جیمز و هنگام کالبد شکافی او مشخص شد که او در واقع یک زن بوده است. برای جلوگیری از آبروریزی، اداره جنگ و انجمن پزشکی، ترتیبی دادند تا او را با عنوان یک مرد دفن کنند.

 

 

  •  الیزابت بلک ول (Elizabeth Blackwell) اولین زنی بود که با وجود انتقاد از طرف دانشجویان و عموم مردم، از یکی از دانشکده های پزشکی ایالات متحده فارغ التحصیل شد. او حتی تمایل داشت تا در دهه ۱٨۶۰، یک دانشکده پزشکی برای زنان افتتاح کند.

 

 

  • امروزه در ایالات متحده، نرخ ورود زنان به عرصه پزشکی نسبت به گذشته افزایش یافته است اما درآمد آنان نسبت به پزشکان مرد همکار خود، ٢٣ درصد کمتر است. این شکاف در دهه گذشته افزایش یافت و از ۳۶۰۰ دلار در سال ۱۹۹۹ به ۱۶،۸۱۹ دلار در سال ۲۰۰۸ افزایش پیدا کرد.

 

 

  • احتمال اینکه زنان در تخصص های پردرآمد پزشکی نظیر قلب و عروق، دستگاه گوارش، ارولوژی و ارتوپدی کار کنند کمتر است. 

 

 

  • می کارول جمیسون قبل از اینکه به عنوان اولین فضانورد زن آمریکایی آفریقایی در سال ۱٩٩٢ مطرح شود، به عنوان یک پزشک عمومی در لس آنجلس و به عنوان یک افسر پزشکی برای سپاه صلح در سیرالئون و لیبریا کار کرد. 

 

 

  • هارولد شیپمن (Harold Shipman)، یک پزشک انگلیسی بود که در طی فعالیت ٢۴ ساله خود، حداقل ٢٣۶ نفر از بیماران خود را به قتل رسانده بود. در سال ۱٩٩٨ هنگامیکه کشف شد وی به بیماران خود، دوز های کشنده ای از مسکن های ضد درد را تجویز می کند و مدارک پزشکی را به منظور اثبات علت مرگ تغییر می دهد، دستگیر شد.

 

 

  • طبق مطالعه ای که در اسپانیا انجام شده، جراحان نسبت به پزشکان قد بلندتر و خوش‌چهره تر به نظر می رسند. محققات تصور می کنند که داشتن قد بلندتر و خوش‌چهره بودن جراحان یک مزیت تکاملی است که به آنان امکان می دهد درک بهتری از بیمار بر سر میز معاینه و همچنین اتاق عمل بدست بیاورند و به عنوان یک رهبر در اتاق، بهتر شناخته شوند و مورد احترام قرار گیرند. 

 

 

  • کتاب های محبوب کارآگاه شرلوک هولمز توسط آرتور کان کان دویل که یک پزشک بود، نوشته شده است. دویل قبل از ترک پزشکی و صرف وقت برای نویسندگی، از دانشگاه ادینبورگ فارغ التحصیل شده بود و در مطب خود در پورتثموث انگلستان مطب داشت. 

 

 

  • در طول چندین دهه، سریال های مشهوری همچون سریال دکتر کیلدر (Dr. Kildare)، بن کیسی (Ben Casey)، بیمارستان عمومی (General Hospital)، مش (M*A*S*H*)، دکتر مارکوس ولبی (Marcus Welby M.D)، سریال سنت السور(St. Elsewhere)، سریال دکتر دوگی هوزر (Doogie  Howser M.D)، سریال بخش فوریت های پزشکی( ER)، سریال اسکرابز  (Scrubs)، سریال دکتر هاوس (House M.D)، و سریال آناتومی گری (Grey’s Anatomy)، تمرکز خود را بر روی پزشکان قرار داده بودند.

از دست ندهید