زندگی در روسیه : چرا روسیه جای زندگی نیست؟ مشکلات و معایب زندگی در روسیه

 روسیه، پهناورترین کشور جهان بوده و با دارا بودن جمعیت ۱۴۷ میلیون نفری، نهمین کشور پرجمعیت جهان محسوب می شود. در سال های اخیر، این کشور به یکی از مقاصد گردشگری جهان از جمله کشورمان تبدیل شده است.

 

 

 روسیه، همچنین یکی از کشور هایی است که با مشکلات اقتصادی و اجتماعی زیادی درگیر است که شاید با سفر به این کشور نتوان به تمامی مشکلات آن پی برد.

 

 

در این مطلب سعی داریم تا به بخش های تاریک زندگی و مهاجرت به این کشور صحبت کنیم تا کسانی که قصد تحصیل یا مهاجرت به این کشور را دارند، با دید بازتری تصمیم بگیرند. 

 

 

نباید فراموش کرد که روسیه، به مسکو و سنت پترزبورگ ختم نمی شود و شهرهای بسیار دیگری نیز در این کشور وجود دارند که وضعیت اقتصادی و اجتماعی آن ها با مسکو و سنت پترزبورگ قابل مقایسه نیست.

 

 

این مقاله، تلفیقی از چندین مقاله ی معتبر بوده و تجربیات افراد روس و غیر روس را که در این کشور زندگی کرده اند را به تصویر می کشد. با وای آره همراه باشید:

 

 

۱. آلودگی کلی هوا : رتبه روسیه در زمینه آلودگی هوا در بین ۱٧۶ کشور، ۱٣۱ است. 

 

آلودگی کلی هوا در روسیه

 

۲. شرایط آب و هوایی خشک و سرد : اکولوژی نامناسب در اکثر مناطق روسیه باعث شده تا زندگی در این کشور به هزینه ی زیادی نیاز داشته باشد.

 

 

۳. ظاهر بد شهر : نمونه های زیادی از معماری های زشت و زننده در روسیه وجود دارد. تصویر زیر، نمایی از شهر مسکو، ثروتمندترین شهر روسیه است. توریست ها و خارجی ها اغلب اوقات روسیه را با کاخ کرملین و کلیسای جامع سنت باسیل می شناسند اما شما می توانید ظاهر زندگی و ساختمان هایی که اکثر شهروندان مسکو در آن ها زندگی می کنند را در این تصویر مشاهده کنید.

 

ظاهر نازیبای شهر های روسیه

 

۴. شما توسط قانون، پلیس و دولت حمایت نمی شوید!

 

در روسیه شما توسط قانون، پلیس و دولت حمایت نمی شوید

 

۵. مردم نسبت به یکدیگر پرخاشگر هستند!

 

برای درک بهتر این مورد، کافیست ویدئوهای معروف مربوط به تصادفات جاده ای در روسیه را مشاهده کنید. 

 

 

 ۶. فاصله ی طبقاتی فوق العاده زیاد بین فقیر و غنی 

 

طبق آمار های رسمی، بیش از ٢۰ میلیون نفر از روس ها در فقر زندگی می کنند اما اگر درآمد شما بیش از ۱۰۰۰۰ روبل (۱۴۰ دلار) در ماه باشد، طبق آمار های رسمی دولتی، شما یک فرد ثروتمند به حساب می آیید!

 

فاصله ی طبقاتی فوق العاده زیاد بین فقیر و غنی در روسیه

 

 طبق خوش بینانه ترین گزارش هایی که تا به امروز منتشر شده، متوسط حقوق در بین شهرهای روسیه (به غیر از مسکو و سنت پترزبورگ) بین ٢۰ هزار تا ۴۰ هزار روبل ( ٣٣۰ تا ۶۶۰ دلار ) در ماه است.

 

 

این یعنی کمتر از ٨ هزار دلار در سال. اگر در ارتش خدمت کنید یا توسط یک شرکت نفتی پردرآمد استخدام شوید حقوقتان کمی بالاتر از این میزان خواهد بود اما در اکثر مواقع، حقوق ها بسیار ناچیز هستند. برای مثال حقوق بازنشستگی یک پرستار پس از ۴۵ سال خدمت، ٢۱۰ دلار در ماه است. 

 

 

طبق گفته آناستازیا آرونیشکینا، یکی از شهروندان روس، دریافت حقوق مناسب و داشتن زندگی راحت در روسیه تقریبا غیر ممکن است. به همین دلیل بسیاری از جوانان این کشور آرزوی زندگی در مسکو یا ترک روسیه را دارند.

 

 

اوگنی ایوانف که در سنت پترزبورگ زندگی می کند، در رابطه با زندگی در روسیه چنین میگوید: 
 
 
“اگر زندگی در روسیه را با زندگی در کشور های اسکاندیناوی مقایسه کنید، متوجه می شوید که زندگی در روسیه وحشتناکه. اکولوژی بد، امنیت پایین، بهداشت و درمان بد، آموزش و پرورش و غیره. اما برای مثال از کشور هایی مانند مصر بهتره. منظورم اینه که کیفیت زندگی در روسیه چندان بد نیست.”
 
 
 
 دیمیتری ایوانف، دیگر شهروند روس در این رابطه چنین می گوید: “زندگی در روسیه بسیار خوبه با اینکه شرایط اخیرا کمی بد شده اما هنوز هم بسیار خوبه. دلیلش هم اینه که ما مالیات زیادی پرداخت نمی کنیم. مغازه های اروپایی و مراکز خرید زیادی داریم و قیمت ها در مقایسه با اروپا پایین تره. اما مشکل بزرگی که در این زمینه وجود داره، اینه که زندگی فقط در شهر های بزرگ روسیه همچون روسیه و سنت پترزبورگ عالیه. در شهر های دیگه ممکنه زندگی سخت تر باشه چون کار نیست، خدمات خوبی وجود نداره و غیره. من ترجیح میدم به جای روسیه در یکی از کشور های اروپایی زندگی کنم.” 
 
 
 
میندگوس دنیس نیز در رابطه با زندگی در روسیه چنین می گوید: “زندگی در روسیه خوبه، اما فقط برای روس  ها، چرا که فرهنگ و روحیه مردم روسیه متفاوته. غربی ها ممکنه به خاطر تفاوت فرهنگی، رفتاری، طرز فکر و تفاوت در عادات، نتوانند با زندگی در روسیه کنار بیایند.”
 
 
 

طبق گفته مرکز جامع شناسی Levada روسیه، بیش از ۴۰ درصد از جوانان ۱٨ تا ٢۴ سال روس، دوست دارند تا در کشور های غربی زندگی کنند. 

 

	شرایط زندگی در روسیه

 

فقر در تمام زندگی مردم روسیه نمایان است: در خانه مردم، لباس هایشان، اتوموبیل ها، غذایی که میخورند و همین طور در سرگرمی هایشان. هر سال در ماه می، روس ها آغاز فصل باربیکیو بنام “شاشلیک” را جشن میگیرند.

 

 

اگر از یک روس بپرسید که آیا شاشلیک را دوست دارد یا خیر، به احتمال زیاد با لبخند وی که کم‌کم در چهره اش نمایان می شود، مواجه خواهید شد.

 

تمام مشکلات و معایب زندگی در روسیه

 

با این حال، این باربیکیو با آن چه که احتمالا تصور میکنید متفاوت است. در جشن شاشلیک بسیاری از مردم در نزدیک ترین جنگل یا در حیاط پشتی خانه خود می نشینند و پس از گریل کردن گوشت ارزان و همینطور نوشیدن الکل ارزان قیمت خود، حجم بسیار زیادی از علف های سوخته شده، بطری های پلاستیکی و غیره را روی زمین رها کرده و میروند.

 

 

٧. کیفیت پایین سیستم درمانی 

 

کیفیت پایین سیستم درمانی در روسیه

 

تصویر بسیار گویاست… نمای یکی از بیمارستان های روسیه

 

 

۸. کثیفی شهر 

 

روس ها اهمیت زیادی به ظاهر شهرهایشان نمی دهند. اگر در آسانسور، اثری از ادرار و آب دهان دیدید تعجب نکنید. بسیاری از نیمکت هایی که در کنار ورودی آپارتمان ها قرار دارند شکسته اند، روی در ها تبلیغات مختلفی چسبانده شده و لامپ ها شکسته یا دزدیده شده‌اند. 

 

مدفوع سگ ها در حیاط ها و زمین های بازی بچه ها اغلب دیده می شود. کسی به این موارد توجهی نمی کند و در اکثر مواقع این زمین ها تمیز نمی شوند و به حال خود گذاشته می شوند. از نظر روس ها چیزی که بیرون از خانه و آپارتمان آن هاست مال آن ها نیست و دلیلی ندارد به آن ها توجه کنند. 

 

 

۹. بی اهمیتی مردم نسبت به یکدیگر 

 

تصور اینکه روس ها در هر شرایطی به افراد دور و بر خود اهمیت نمیدهند ترسناک است.

چند سال پیش، رسانه روسیه، داستانی در مورد مرگ دلخراش یک استاد دانشگاه مطرح کرد. این فرد در خیابانی در سنت پترزبورگ دچار حمله قلبی شده بود. او پس از این که دو ساعت بر روی برف ها افتاده بود جان خود را از دست داد. هیچ کس به این فرد نزدیک هم نشده بود.

این داستان چند سال پیش اتفاق افتاده بود اما داستان های تاسف بار این چنینی هر هفته در این کشور اتفاق می افتند.

 

 

۱۰. عدم رعایت قانون

 

مردم در آسانسور و وسیله نقلیه سیگار می کشند، ماشین های خود را داخل فضای های سبز پارک می کنند، در جهت مخالف جاده رانندگی می کنند، به نوجوانان تنباکو و الکل فروخته میشود و غیره. علاوه بر این، خشونت خانگی در روسیه بسیار زیاد است و این موضوع پای ثابت اخبار روسیه و جهان است.  

 

 

هدیه دادن به پزشکان در روسیه نه تنها به معنی تشکر است بلکه بدین معنی است که آن ها توجه زیادی به مشکلات سلامتی شما خواهند داشت. این موضوع در مورد پرستاران نیز صدق می کند.

 

 

اگر میخواهید پرستار ها رو تختی شما را عوض کنند باید تشکر زیادی از آن ها بکنید در حالیکه آن ها بایستی وظیفه خود را انجام دهند چرا که این شغل آن هاست و بابت آن حقوق دریافت می کنند.

 

 

اگر هنگام رانندگی توسط پلیس دستگیر شوید می توانید با دادن رشوه آزاد شوید. این موضوع در مورد دانشگاه ها و کالج ها نیز صدق می کند. شما در اکثر مواقع می توانید با دادن پول به استاد، نمره بخرید. والدین همچنین می توانند با پرداخت مبالغی هنگفت، سربازی فرزندانشان را بخرند.

 

 

۱۱. مصرف بالای الکل

 

همانطور که اکثرا می دانید روسیه در زمینه مصرف زیاد مشروبات الکلی بسیار مشهور است. مصرف آب جو، ودکا و سایر مشروبات جزو عادت های اکثر روس هاست. ودکا برندی است که خاستگاه آن به روسیه بازمیگردد.

 

مصرف بالای الکل

 

گذراندن جشن تولد، جمعه ها، و آخر هفته ها بدون الکل غیر ممکن است.  البته برخی دیگر از کشور ها نظیر کره ی جنوبی و ژاپن نیز جزو کشور هایی هستند که بیشترین میزان مصرف الکل را دارند اما جرم هایی که بر اثر مصرف مشروبات الکلی در این کشور ها اتفاق می افتد اندک است.

 

 

برای مثال، در یکی از تصادفات در روسیه، یک کشیش مست، دو کارگر شهرداری را زیر گرفت و از صحنه گریخت. مصرف الکل در روسیه در سال ۲۰۱۷ منجر به ۱۶۹،۴۳۲ تصادف و مرگ ۱۹،۰۸۸ نفر شده است.

 

 

 در یکی از حوادث، یک پلیس مست وارد یک فروشگاه شده و شروع به تیر اندازی به سمت مردم می کند که در پی این حادثه دو نفر کشته و ۷ نفر مجروح می شوند. در حادثه ای دیگر، ۴ نوجوان مست، زنی را در یک کافه می کشند. طبق گزارش پلیس، این ۴ نوجوان، صورت و واژن این زن را تکه تکه کرده بودند. از جمله موارد دیگری که پس از مصرف الکل در این کشور اتفاق می افتد می توان به این موارد اشاره کرد:  

 

 

  • بسیاری از نوجوانان مست، سگ ها و گربه ها را به آتش میکشند. 

 

 

  • تعداد زیادی از از مردان مست هر روزه همسرانشان را تا حد مرگ کتک میزنند. 

 

 

  • هزاران فرد مست هر روزه به رهگذران در خیابان حمله می کنند. 

 

 

  • تعداد بیشماری از کارگران مست هر روزه در کارخانجات انگشت یا جانشان را از دست میدهند. 

 

 

  • تعداد زیادی از والدین مست که تعداد دقیقشان قابل تخمین نیست کودکانشان را کتک میزنند و گاهی اوقات منجر به مرگ فرزندانشان می شوند.

 

 

۱۲. آمار بالای خودکشی 

 

در سال ٢۰۱۶، روسیه رتبه ۱ جهان را در زمینه ی خودکشی به خود اختصاص داده بود بطوریکه هر روز ۱۲۲ نفر بر اثر خودکشی جان خود را در این کشور از دست می دادند. روسیه همچنین در سال ۲۰۱۶، رتبه ٣ خودکشی در جهان را در بین هر دو جنس مرد و زن به خود اختصاص داده بود.

 

 طبق آمار جدیدی که در مهر ۱٣٩٨ بدست آمده است، روسیه در حال حاضر رتبه ٣ جهان در زمینه خودکشی در بین زنان و مردان را در اختیار دارد و بصورت متوسط هر ساله ٨۰۰ هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را در این کشور از دست می دهند. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، هر ۴۰ ثانیه، یک نفر در جهان جان خود را بر اثر خودکشی از دست می دهد. علاوه بر روسیه، بیشترین آمار خودکشی در جهان مربوط به کره جنوبی، هند، ژاپن و ایالات متحده است.

از دست ندهید