ژاپن و ۵۸ حقیقت بسیار جالب در مورد ژاپن که دوست خواهید داشت

۱. ژاپن سومین کشور جهان از نظر امید به زندگی است بطوریکه مردان این کشور حدود ۸۱ سال و زنان آن حدودا ۸۸ سال عمر می کنند. ژاپنی ها بصورت متوسط چهار سال بیشتر از آمریکایی ها عمر می کنند.

 

۲. در زبان ژاپنی؛ ژاپن، نیهون یا نیپون نامیده می شود که به معنی “سرزمین خورشید تابان” است. زمانی تصور می شد که ژاپن تنها کشوری است که هنگام صبح، شاهد طلوع خورشید از سمت شرق است.

 

۳. ژاپن از بیش از ۶۸۰۰ جزیره تشکیل شده است.

 

۴. ژاپن دارای بیش از ۳۰۰۰ رستوران مک دونالد در سراسر کشور است. این کشور پس از ایالات متحده دارای بیشترین تعداد رستوران های مک دونالد در جهان است.

 

ژاپن دارای بیش از ۳۰۰۰ رستوران مک دونالد در سراسر کشور است

۵. ۲۱ درصد از جمعیت این کشور مسن هستند (بالای ۶۵ سال سن دارند) که این بالاترین تعداد افراد مسن در یک کشور در کل جهان است. امروزه تعداد افراد مسن در ژاپن بیشتر از کودکان است.

 

۶. ژاپن بیش از هر کشور دیگری در جهان ماهی مصرف می کند و میزان آن به ۱۷ میلیون تن در سال می رسد. ژاپن بزرگترین وارد کننده ی غذا های دریایی است که میگو یک سوم از این میزان یعنی ۴ میلیون تن در سال را به خود اختصاص داده است. بیش از ۲۰ درصد از پروتئین بدن ژاپنی ها از طریق ماهی و فرآورده های آن تامین می شود.

 

۷. هر ساله بیش از ۲میلیارد مانگا (کتاب های طنز ژاپنی یا رمان های گرافیکی)، در این کشور فروخته می شود.

 

۸. خوردن سوشی از قرن دوم پس از میلاد رایج شد. سوشی روشی را برای نگهداری ماهی بوجود آورده بود که ابتدا در چین رایج شد و پس از آن به ژاپن رسید. خوردن ماهی خام و برنج در اوایل قرن هفدهم آغاز شد. سوشی در ژاپنی به معنی ماهی خام نیست بلکه به معنی برنج طعم دار شده به وسیله ی سرکه، شکر و نمک است. ماهی خامی که برش زده می شود و بدون برنج سرو می شود ساشیمی نامیده می شود.

 

۹. این کشور حدود ۵.۵ میلیون دستگاه فروش دارد که تقریباً در هر گوشه خیابان یکی از آن ها وجود دارد. ماشین های فروشی وجود دارند که آبجو، قهوه دربسته سرد و گرم، سیگار، شراب، کاندوم، کتاب های کمدی، هات داگ، لامپ، کیسه برنج، دستمال توالت، چتر، طعمه ماهی، مجلات پورن و حتی لباس زیر زنانه میفروشند.

 

۱۰. نرخ تولد در این کشور بقدری پایین است که پوشک بزرگسالان بیشتر از پوشک بچه بفروش می‌رسد.

 

۱۱. شکوفه گیلاس (ساکورا)، گل ملی ژاپنی هاست.

شکوفه گیلاس (ساکورا) ، گل ملی ژاپنی ها

 

۱۲. یائبا یا دندان های کج در این کشور بسیار پرطرفدار هستند و بسیاری از دختران برای کج کردن دندان خود به دندانپرشک مراجعه می کنند.

 

۱۳. شعر هایکو که در ژاپن ابداع شده است، تنها از سه خط تشکیل شده و کوچکترین فرم شعر در جهان است.

 

۱۴. زنان در ژاپن باستان دندان های خود را با رنگ، سیاه می کردند زیرا دندان های سفید زشت تلقی می شدند. این عمل با نام اوهاگورو تا اواخر دهه ۱۸۰۰ ادامه داشت.

 

۱۵. ایستگاه شینجوکو (ایستگاه اصلی قطار توکیو)، شلوغ ترین ایستگاه جهان است و هر روزه بیش از ۲ میلیون نفر از آن عبور می کنند.

 

۱۶. انیمه ها یا فیلم های انیمیشنی ژاپنی و نمایش های تلویزیونی، ۶۰٪ از سرگرمی های مبتنی بر انیمیشن جهان را تشکیل می دهند. انیمیشن در ژاپن چنان موفق است که تقریباً ۱۳۰ مدرسه دوبله در این کشور وجود دارد.

 

۱۷. نود درصد از کل تلفن های همراه فروخته شده در این کشور ضد آب هستند زیرا جوانان دوست دارند حتی هنگام دوش گرفتن نیز از آنها استفاده کنند.

 

۱۸. فردی بنام ماسابومی هاسونو که تنها فرد نجات یافته از حادثه ی ۱۹۱۴ تایتانیک RMS بود، به خاطر زنده ماندن و نمردن به همراه مسافران دیگر در کشورش، ترسو نامیده می شد.

 

۱۹. چرت زدن در ژاپن در حین انجام شغل که با نام اینموری شناخته می شود امری پسندیده است چرا که این کار نشان دهنده ی خستگی ناشی از کار زیاد است.

 

۲۰. مردم این کشور هنگام ملاقات یکدیگر به جای دست دادن تعظیم می کنند. هر چه قد که فرد هنگام تعظیم، کمر خود را بیشتر خم کند، احترام بیشتری از خود نشان می دهد.

 

۲۱. در طی جنگ جهانی دوم، ژاپن با کک های آلوده به طاعون بوبونیک، چین را آلوده کرد.

 

۲۲. ژاپن و روسیه به دلیل اختلاف نظر درباره جزایر کوریل، هنوز پیمان صلح را برای پایان دادن به جنگ جهانی دوم امضا نکرده اند.

 

۲۳. هر ساله در این کشور حدود ۲۵ میلیارد جفت واریباشی (چوب های غذاخوری یکبار مصرف) استفاده می شود. این مقدار مساوی با چوب مورد نیاز برای ساخت ۱۷۰۰۰ خانه است.

 

هر ساله در ژاپن حدود ۲۵ میلیارد جفت واریباشی (چوب های غذاخوری یکبار مصرف) استفاده می شود

 

۲۴. در ژاپن، گربه های سیاه نماد خوش شانسی هستند.

 

 ۲۵. در ژاپن، مرغ کنتاکی سرخ شده، غذای مرسوم شب کریسمس است.

 

۲۶. بسیاری از چشمه های آب گرم و اونسن ها (گرمابه های عمومی) در ژاپن از ورود افرادی که بر روی بدن خود خالکوبی دارند جلوگیری می کنند چرا که خالکوبی یادآور یاکوزاها یا همان مافیای ژاپن است که کل بدن خود را خالکوبی می کنند.

 

۲۷. گوشت خام اسب در ژاپن یک غذای لذیذ محسوب می شود. این گوشت که باساشی نامیده می شود بصورت تکه های نازک بریده شده و بصورت خام خورده می شود.

 

۲۸. بزرگترین جمعیت ژاپنی ها در خارج از ژاپن، ساکن برزیل هستند.

 

۲۹. در ژاپن، جزیره ای پر از خرگوش به نام Ōkunoshima وجود دارد. این خرگوش ها در طی جنگ جهانی دوم برای آزمایش اثرات گاز سمی به این جزیره آورده شده اند.

 

۳۰. کشیدن نقاشی های کارتونی در ژاپن از قرن ۱۲ شروع شد و امروزه در این کشور کاغذ بیشتری برای کشیدن نقاشی های کارتونی استفاده می شود تا کاغذ توالت.

 

 ۳۱. Hello kitty در سال ۱۹۷۴ به شکل یک کیف سکه پلاستیکی در ژاپن ابداع شد. امروزه بیش از ۲۰۰۰۰ محصول Hello kitty در بازار وجود دارد که از جمله ی آن ها می توان به توستر‌ها، نودل‌های فوری، کارت های اعتباری و دستمال توالت اشاره کرد. Hello kitty در این کشور با نام Kitty Chan شناخته می شود.

Hello kitty در سال ۱۹۷۴ به شکل یک کیف سکه پلاستیکی در ژاپن ابداع شد. امروزه بیش از ۲۰۰۰۰ محصول Hello kitty در بازار وجود دارد که از جمله ی آن

 

۳۲. هتل های عشق در این کشور، هتل هایی برای اقامت کوتاه مدت هستند که عمدتا برای زوج های عاشق پیشه طراحی شده اند و با نماد قلب شناخته می شوند. نرخ کرایه ی اتاق این هتل ها متفاوت است که عبارت است از نرخ “استراحت” و نرخ ” اقامت یک شبه.” تخمین زده می شود که حدود دو درصد از جمعیت ژاپن هر روز یک بار در این هتل ها اقامت می کنند.

 

۳۳. هورت کشیدن نودل بخصوص نودل سویا ( تهیه شده از گندم سیاه)، هنگام غذا خوردن در ژاپن امری پسندیده است. هورت کشدن نشان می دهد که غذا خوشمزه است. این کار همچنین موجب خنک شدن نودل می شود.

 

۳۴. ژاپن بزرگترین تولید کننده اتومبیل در جهان بوده و شرکت ژاپنی تویوتا سومین خودروساز بزرگ جهان است. این شرکت توسط کیچیرو تویوتا تاسیس شده است. نام اصلی تویوتا، تویودا بوده است که به خاطر راحتی تلفظ وی آن را به تویوتا تغییر داده است. همچنین تویوتا در زبان کاتاکانا ( ژاپنی) با ۸ خط که نماد خوشبختی به حساب می آید نوشته می شود.

 

۳۵. کوه فوجی، فوجیسان یا فوجی یاما با ارتفاع ۳۷۷۶ متر، بلندترین کوه ژاپن بوده و برای بسیاری از ژاپنی ها کوهی مقدس بشمار می رود. در واقع این کوه یکی از سه کوه مقدس این کشور است. هرساله در ماه های آگوست و جولای، بیش از یک میلیون نفر از کوه فوجی بالا می‌روند.

 

۳۶. فروشگاه تسوکیجی بزرگترین فروشگاه فروش ماهی در جهان بوده و روزانه بیش از ۲۰۰۰ تن محصول دریایی در تسوکیجی به فروش می رسد.

 

۳۷. هاداکا ماتسوری یا جشنواره برهنگی نوعی فستیوال است که در آن هزاران مرد ژاپنی لباس های خود را در ملاء عام در می آورند چرا که عقیده دارند مرد برهنه توانایی بالایی در جذب ارواح شیطانی دارد. تنها، خصوصی ترین بخش بدن توسط پارچه ای که فاندوشی نامیده میشود پوشانده می شود.

 

۳۸. چراغ های ترافیک در این کشور به جای رنگ سبز به رنگ آبی هستند.

چراغ های ترافیک در ژاپن به جای رنگ سبز به رنگ آبی هستند

 

۳۹. در ژاپن، پاره کردن کاغذ کادوی هدیه، به ادبی به حساب می آید.

 

۴۰. تعداد حیوانات خانگی در این کشور بیش از کودکان است.

 

۴۱. بیس بال محبوب ترین ورزش در ژاپن بوده و با نام yakyū شناخته می شود. این ورزش توسط یک معلم آمریکایی به نام هوراس ویلسون به ژاپن معرفی شد. اولین بازی بیس بال در این کشور در سال ۱۸۳۷در دانشگاه توکیو انجام شد. این کشور، دو تیم بیس بال حرفه‌ای به نام های Pacific و Central دارد. این ورزش به قدری در این کشور محبوب است که حتی بازی های دبیرستان از تلویزیون ملی پخش می شوند.

 

۴۲. طبق یافته ها، اولین رمان جهان بنام داستان گنجی توسط رمان نویس زن ژاپنی، موراساکی شیکیبو در قرن ۱۱ نوشته شده است.

 

۴۳. در یک عروسی سنتی شینتو، عروس از یک پوشش خاص بر روی سرش استفاده می کند که تسونوکاکوشی (پوشش شاخ) نامیده می شود. عروس به این دلیل این کار را انجام می‌دهد تا شاخ های حسادت خود را بپوشاند چرا که تصور می شود عروس به داماد حسادت می کند.

 

۴۴. ژاپنی ها از عدد چهار (shi) دوری می کنند زیرا تلفظ آن با کلمه مرگ یکسان است. ساختمان های بلند، طبقه چهارم ندارند. ست های چای و ست های مشروب خوری با پنج لیوان به فروش می رسند. در نظر گرفتن سه یا پنج نفر مهمان برای شرکت در یک مراسم سنتی چای ژاپنی، عدد مطلوبی است. به طور کلی، اعداد فرد در ژاپن بر اعداد زوج اولویت دارند.

 

۴۵. در حالی که غربی ها قلب را مرکز احساسات می دانند، ژاپنی ها حرا (شکم) را مرکز احساسات و افکار می دانند. آن ها برای هاراگئی (صحبت از طریق شکم) که ارتباط خاموش نامیده می شود ارزش زیادی قائل هستند.

 

۴۶. کلمه ی ژاپنی هورنسو (اسفناج)، مشابه کلمه ی هوررو (عاشق شدن یا عشق پنهان) است. زمانیکه یک ژاپنی به فرد دیگر هدیه ای می دهد که دارای پوششی به رنگ سبز اسفناجی است این نشان می دهد که وی می خواهد بدون استفاده از کلمات، عشق خود را بیان کند.

 

۴۷. فوگو نام یک گونه اردک ماهی با سمی مهلک است. طبق قوانین ژاپنی، این نوع ماهی باید توسط سر آشپز های حرفه‌ای که به صورت خاص آموزش و مدرک گرفته اند تهیه شود. طبق قوانین، خوردن فوگو توسط امپراتور و خانواده ی او ممنوع است. فوگو، بیشتر در ماه های مارس و ژانویه خورده می شود چرا که تصور میشود در این ماه ها این ماهی سم کمتری دارد.

فوگو نام یک گونه اردک ماهی با سمی مهلک است

 

۴۸. در نیمه شب Shōgatsu (شب سال نو)، معابد بودایی ژاپن زنگ های خود را ۱۰۸ بار به صدا در می آورند تا ۱۰۸ آرزوی شیطانی که انسان اسیر آن ها می شود را دور کنند. این رویداد، جویا نوکانه نامیده شده و از رادیوی ژاپن پخش می شود.

 

۴۹. گروه رقص و ارکستر دربار پادشاهی ژاپن که با نام گگکو و بوگاکو شناخته می شود، قدیمی‌ترین سنت موزیک و رقص در جهان است. این مراسم سنتی از دربار امپراطوری چین در قرن ۷ پس از میلاد وارد ژاپن شده و هنوز توسط اعضای ارکسترای دربار امپراطوری اجرا می‌شود. 

 

۵۰. گیشا در زبان ژاپنی به معنی شخص هنرمند است و اولین گیشاها در حقیقت مردانی بودند که تائیکوموچی نامیده می شدند و کار آن ها شبیه به دلقک های دربار غربی ها بود.

 

۵۱. درام ناح، قدیمی ترین شکل تئاتر در جهان است که قدمت آن به قرن ۱۴ پس از میلاد باز می گردد. در این درام، تمام شخصیت های زن، ماسک های پر نقش و نگاری می پوشند در حالیکه شخصیت های مرد چنین نمی کنند.

 

۵۲. کاراته شاید شناخته شده ترین هنر رزمی ژاپن باشد. این ورزش در اصل در چین ابداع شده اما در اوکیناوا اصلاح شده است. کاراته از نظر لغوی به معنی دست های خالی است و از حرکات حرفه ای دست، بازو و پا برای دفاع شخصی استفاده می شود. طبق تخمین های زده شده، حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به تمرین کاراته می پردازند.

 

۵۳. واژه ی هاراکیری روش وحشتناک خودکشی ژاپنی است که از نظر لغوی به معنی “بریدن شکم” است. این نوع خودکشی توسط چاقویی بنام سپوکو انجام می شود. طبق باور سامورایی ها، اگر قرار باشد یک سامورایی با شکست روبرو شود باید جای تسلیم شدن در برابر دشمن، با ارتکاب سپوکو با افتخار بمیرد.

 

۵۴. در سال ۱۹۹۳، یک نویسنده ژاپنی بنام یومه هوتارو، اولین رمان جهان را که به طور کامل در مورد تلفن همراه صحبت میکرد نوشت. این رمان بنام Maho No I rando به معنی جزیره جادویی است.

 

۵۵. تا به امروز ژاپن تنها کشوری است که در داخل آن بمب هسته ای منفجر شده است. کوماموتو، مقصد اصلی بمب اتمی‌ای بود که نیروی هوایی آمریکا در سال ۱۹۴۵ در هیروشیما منفجر کرد. در آوریل ۱۹۴۵، آسمان کوماموتو ابری بود و آمریکایی ها تصمیم گرفتند به جای کوموماتو، هیروشیما را بمباران کنند.

 

۵۶. بسیاری از نوزادان ژاپنی با لکه مغولی (مکوهان) در پشت خود متولد می شوند. این خال بی ضرر، معمولاً تا سن ۵ سالگی از بین می رود و در چندین جمعیت آسیایی و بومیان آمریکا رایج است.

 

۵۷. دین ژاپنی شینتو یکی از معدود مذاهب در جهان است که یک خدای زن به شکل خورشید دارد.

 

۵۸. گودزیلا یکی از شناخته شده ترین نمادهای فرهنگ عامه ژاپن در سطح جهان است.

 

از دست ندهید