کمبود خواب چه بلاهایی که بر سر پوست نمی آورد + ارائه راهکارهای آسان

خواب برای کل سیستم بدن و عملکرد آن لازم و ضروری است. طبق گفته ی جودی هلمن، متخصص پوست: “کمبود خواب باعث رها شدن هورمون استرس کورتیزول می شود که به نوبه خود باعث التهاب پوستی، آکنه، پسوریازیس و حتی اگزما می شود.”

 

طبق توصیه بنیاد ملی خواب (NSF)، هفت تا نه ساعت خواب شبانه برای اکثر بزرگسالات توصیه می شود. خواب کمتر از این مقدار می تواند موجب ایجاد چین و چروک، شل شدن پوست صورت و سیاهی زیر چشم شود. دلیل چیست؟

 

در حین خواب، بدن ما مایعات را به سمت اندام ها و بافت هایی که نیاز به بازسازی دارند منتقل می کند و در عین حال مایعات اضافی را از سایر بخش های بدن خارج می کند. کوتاه شدن این فرایند به دلیل خواب کوتاه باعث می شود تا افرادی که دچار کمبود خواب هستند با پف زیر چشم مواجه شوند.

 

علاوه بر این، مراقبت مرتب از پوست بهنگام شب می تواند هنگام صبح بر ظاهر پوست تاثیر بگذارد. در این جا به نکاتی اشاره می کنیم که با رعایت آن ها در هنگام شب، صبح ها با پوستی بهتر و زیباتر از خواب بیدار می شوید:

 

صورتتان را قبل از رفتن به رختخواب همیشه بشوید 

صورتتان را همیشه بشوید 

خستگی بهانه‌ای برای بی توجهی به اصول اولیه مراقبت از پوست از جمله شستن صورت قبل از رفتن به رختخواب نیست. خانم ها بایستی قبل از رفتن به رختخواب از پاک شدن پوست صورتشان از مواد آرایشی اطمینان داشته باشند.

 

وجود مواد آرایشی بر روی پوست هنگام خواب باعث بسته شدن منافذ آن می شود و به پوست اجازه ی نفس کشیدن نمی دهد. قبل از رفتن به رختخواب، دو دقیقه از وقت خود را صرف شستن صورتتان با آب گرم و شوینده‌ای ملایم بکنید و سپس آن را با حوله‌ای خشک، پاک کنید. 

 

از مرطوب کننده استفاده کنید 

از مرطوب کننده استفاده کنید 

بسته به اینکه پوستان خشک، چرب یا حساس باشد، محصولاتی که بایستی برای پوست خود استفاده کنید متفاوت خواهند بود. یک متخصص پوست می تواند به شما کمک کند تا به نوع پوست خود پی ببرید.

 

طبق گفته رابین ایوانز؛ پزشک متخصص پوست و مو، بطور کلی استفاده از مرطوب کننده پس از استفاده از یک پاک کننده ملایم در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود. طبق گفته او: “اکثر افراد بایستی پس از پاکسازی مناسب پوست و قبل از رفتن به رختخواب، از مرطوب کننده هایی که غنی از نرم کننده هستند بر روی پوست استفاده کنند.

 

به دنبال مرطوب کننده‌ای باشید که پوستتان را آبرسانی کرده و آن را نرم کند نه یک مرطوب کننده‌ی سنگین. اگر پوستتان مستعد آکنه است، به دنبال محصولاتی باشید که مخصوص پوستهای حساس تهیه شده‌اند، به این معنی که از مواد کامدوژن دار (مسدود کننده منافذ) تهیه نشده باشند.

 

این مواد در برخی از مرطوب کننده ها بکار می روند، بوی شدیدی ندارند و می توانند پوست‌های حساس را تحریک کنند.

 

از آنتی اکسیدان‌ها استفاده کنید 

از آنتی اکسیدان ها استفاده کنید 

افرادی که هر شب صورت خود را تمیز و مرطوب می کنند و هنوز هم احساس می کنند که صبح‌ها صورتشان خسته به نظر می رسد می توانند از محصولات حاوی آنتی اکسیدان‌ها از جمله ویتامین C و چای سبز استفاده کنند. این مواد می توانند به ترمیم یک شبه‌ی پوست کمک شایانی بکنند.

 

از محصولات ضد پیری استفاده کنید 

از محصولات ضد پیری استفاده کنید 

هیچ محصولی نمی تواند بطور کامل خطوط صورت و چین و چروک ها را پاک کند اما استفاده از سرم های ضد پیری و همینطور کرم های دور چشم قبل از رفتن به رختخواب می تواند کمک زیادی در این زمینه به شما بکند.

 

در طول خواب، این محصولات به پوستتان نفوذ می کنند و می توانند نتایج فوق‌العاده‌ای برایتان داشته باشند. 

 

محصولات ضد پیری را بلافاصله قبل از خواب استفاده نکنید 

محصولات ضد پیری را بلافاصله قبل از خواب استفاده نکنید 

برای گرفتن نتیجه ی عالی از محصولات ضد پیری، این محصولات را چند دقیقه قبل از رفتن به رختخواب استفاده کنید تا کاملا جذب پوستتان شوند.  

 

استفاده از این محصولات ۱۵ دقیقه قبل از دراز کشیدن به شما این اطمینان را می دهد که به بالشتان مالیده نمی شوند و پوستتان را نیز تحریک نمی کنند.

 

۷ تا ۹ ساعت بخوابید 

۷ تا ۹ ساعت بخوابید 

در طول خواب، بدن هورمون رشد را که ماده‌ی مورد نیاز برای ساخت کلاژن است، آزاد می‌کند. کلاژن، پروتئینی است که باعث درخشان شدن موها، مستحکم شدن ناخن ها و ایجاد پوستی درخشان می شود.

 

کمبود خواب باعث افزایش سطح کورتیزول می شود که می تواند در تولید کلاژن اختلال ایجاد کند. اگر زمان رفتن به رختخوابتان به تاخیر افتاده، این زمان را در طی یک یا دو هفته، ۱۵ دقیقه جلو بیاورید تا به زمان حداقل ۷ ساعت خواب شبانه برسید.

 

از دست ندهید