۱۰ ضربه مهلکی که با عدم طلاق والدین به فرزندان وارد می شود!

طلاق والدین : حتی قوی ترین ازدواج ها نیز می توانند از هم بپاشند: طبق تحقیقات انجام شده، از هر ۴ زوج، ۱ زوج می توانند طلاق بگیرند. اما اگر زوج ها صاحب فرزند باشند، قضیه میتواند بسیار پیچیده شود. در این شرایط پدر و مادر باید تصمیم بگیرند که به خاطر فرزند در کنار یکدیگر زندگی کنند یا از یکدیگر جدا شوند.

 

در این مطلب در مورد فداکاری پدر و مادر ها برای جدا نشدن از یکدیگر علارغم وجود ناسازگاری و تاثیر آن بر روی فرزندان صحبت خواهیم کرد. با وای آره همراه باشید:

 

 

مشکلات عدم طلاق والدین :  فرزندان به جمله ی “همین خوب است” قانع می شوند

 

وقتی یک فرزند می بیند که پدر و مادرش نمی توانند خودشان را از یک شرایط پر استرس نجات دهند و با انجام همان رفتار های همیشگی در جا می زنند، به این نتیجه میرسند که داشتن زندگی شاد کار بسیار دشواری است و به حداقل قانع شدن، بهترین کار است. این فرزند چنین تصور می کند که جنگیدن برای چیزهایی که شادی به همراه می آورد، کاری بی فایده و خطرناک است که فقط ناامیدی به همراه می آورد.

 

 والدین باید به فرزندان خود یاد دهند که ما تنها یکبار زندگی می کنیم و علارغم وجود تمام مشکلات، بایستی نهایت استفاده را از زندگی ببریم. زندگی کردن کار آسانی نیست اما این بدین معنی نیست که متوقف شویم و پیشرفت نداشته باشیم.

 

 

مشکلات عدم طلاق والدین : فرزندان می توانند از آینده بترسند

 

اگر والدین حتی در حریم خصوصی خود با یکدیگر دعوا کنند، بچه ها احساس خواهند کرد که اتفاقی غیر عادی در حال روی دادن است و این امر می تواند باعث بروز ترس در آن ها شود. آنها نمیدانند که این موضوع می تواند عاملی برای جدایی والدینشان باشد. آن ها حتی ممکن است نگران این شوند که بعد از جدایی والدینشان قرار است پیش کدامیک از آن ها بمانند.

 

به همین دلیل بچه ها ممکن است از اینکه نمی توانند کاری انجام دهند رنج بکشند و از انجام هر گونه کمکی در این زمینه بترسند چرا که فکر می کنند ممکن است باعث ناراحتی بیشتر والدینشان شوند.

 

برقراری ارتباط برای ثبات احساسی بچه ها ضروری است. والدین باید به فرزندان خود توضیح دهند که چه اتفاقی در حال روی دادن است و ثابت کنند که برای خوشحال نگه داشتن آن ها هر کاری می کنند.

 

مشکلات عدم طلاق والدین : فرزندان ممکن است از محافظت بیش از حد و رفتار کنترل گرایانه ی والدین رنج ببرند

 

وقتی تمرکز ازدواج بر روی فرزندان باشد، والدین می توانند به راحتی زندگی خود را فراموش کنند. چنین والدینی ممکن است شروع به کنترل فرزندانشان کنند چرا که والدین به خاطر فرزندانشان از زندگی شاد خود گذشته اند و می خواهند در مقابل، چیزی عایدشان شود.

 

با اینکه برخی از والدین می توانند براحتی به کودکان خود آزادی دهند برخی دیگر ممکن است نسبت به فرزندانشان بی اعتنایی کنند؛ این امر می تواند در زمان رشد فرزندان بسیار خطرناک باشد چرا که والدین به اندازه ای که فرزندانشان به آنان نیاز دارند، به بچه های خود نیاز ندارند.

 

 

مشکلات عدم طلاق والدین : فرزندان احساس امنیت نمی کنند یا میترسند

 

کودکان می توانند عصبانیت و بلاتکلیفی والدینشان را احساس کنند؛ بنابراین ممکن است این احساس در آن ها بوجود آید که روی یک بمب ساعتی نشسته اند که هرلحظه ممکن است منفجر شود. آن ها فکر نمی کنند که والدینشان بتوانند از آن ها در برابر خطرات محافظت کنند و مطمئن نیستند که آیا پدر و مادرشان همیشه در کنارشان خواهند بود یا نه.

 

مسئولیت اصلی هر پدر و مادری محافظت فرزندان در مقابل هر گونه مشکل است. بچه ها برای حل کردن مشکلات بسیار کوچک هستند. پدر و مادر باید به فرزندانشان این اطمینان را بدهند که هر تغییری در زندگیشان بوجود بیاید باز هم در کنار آن ها خواهند بود. 

 

 

مشکلات عدم طلاق والدین : فرزندان از استرس و مشکلات سلامتی رنج می برند

 

طبق یکی از مطالعات انجام شده، کودکانی که در محیط خشن بزرگ می شوند، حتی اگر اختلاف بین والدین در ظاهر زیاد مشخص نباشد، احتمال اینکه با عدم رشد اجتماعی مواجه شوند و از نظر سلامتی با مشکل روبرو شوند، زیاد است.

 

طبق نظر روانشناسان، این نوع استرس می تواند موجب عدم تعادل هورمونی، افزایش ضربان قلب، مشکلات خواب، و برخی از مشکلات روحی روانی نظیر افسردگی شود. حتی اگر والدین، کودک را وارد دعوای خود نکنند، این موضوع اوضاع را بهتر نخواهد کرد: کودکان می توانند تنش را در هر شرایطی احساس کنند و از عواقب آن رنج ببرند.

 

 

مشکلات عدم طلاق والدین : فرزندان مدلی از رابطه ی خوب را مشاهده نمی کنند

 

بسیاری از خانواده ها نسل هاست که تمرکز خود را بر روی حفظ روابط قرار داده اند. وقتی به فرزندان از سنین پایین گفته می شود که در هر شرایطی خانواده باید حفظ شود، این بچه ها وقتی بزرگ می شوند، ممکن است در ایجاد روابط قوی و سالم با مشکل روبرو شوند.

 

آن ها ممکن است احساس کنند که نظرات و احساسات آن ها به اندازه کافی مهم نیست و مجبور هستند تا برای دست یافتن به هدف بالاتر، از خودگذشتگی کنند. به همین دلیل، استاندارد های تحمیل شده را دنبال می کنند و به خوشحال بودن خود اهمیتی نمی دهند.

 

فراموش نکنید که بچه ها به والدینشان نگاه می کنند، اصول عشق و ارتباط احساسی را از والدینشان می آموزند و آن را در آینده بر روی زندگی خودشان پیاده می کنند.

 

 

مشکلات عدم طلاق والدین : فرزندان ممکن است احساس گناه کنند

 

وقتی والدین تصمیم میگیرند تا علارغم تمام مشکلاتی که با یکدیگر دارند باز هم کنار هم زندگی کنند بچه ها ممکن است احساس کنند که شاد نبودن خانواده تقصیر آن هاست و آن ها دلیل تمام مشکلات پدر و مادرشان هستند.

 

این فرزندان به شدت روی بحث و جدل ها حساس میشوند و احتمالا خود را سرزنش می کنند. این امر می تواند منجر به اعتماد به نفس پایین و مشکلات خواب در آن ها شود و چنین فرزندانی حتی ممکن است به خود آسیب برسانند. والدین باید به فرزندانشان توضیح دهند که احساس آن ها نسبت به یکدیگر، عشقشان به فرزندانشان را تحت تاثیر قرار نمی دهد و مشکلات شخصی آن ها به فرزندانشان ارتباطی ندارد.

 

 

مشکلات عدم طلاق والدین : فرزندان نحوه حل درگیری ها را یاد نمیگیرند

 

بچه ها آینه رفتار والدین هستند. اگر والدین به جای حل مشکلات، برای مدت طولانی با یکدیگر درگیر باشند، بچه ها ممکن است این رفتار را در زندگی آینده خود پیاده کنند. فرزندان یاد میگیرند تا ساکت باشند یا فقط احساساتشان را بیان کنند اما یاد نمیگیرند تا مشکلاتشان را حل کنند.

 

آن ها الگوهای رفتاری والدین را یاد میگیرند و ممکن است از مشکلات ارتباطی رنج ببرند. والدین باید نمونه خوبی برای فرزندان پیدا کنند و به آنان یاد دهند که در همه رابطه ها پستی و بلندی‌هایی وجود دارد.

 

 

مشکلات عدم طلاق والدین :  فرزندان احساس می کنند نمی توانند زندگیشان را کنترل کنند

 

والدین اغلب از بچه های خود نمیپرسند که چه چیزی برای آنان خوب است یا اجازه نمی دهند خودشان تصمیم بگیرند. در این شرایط، بچه می تواند بصورت پنهانی احساس خشم و تنش کند اما نمیداند که چگونه باید شرایط را بهتر کند. این موضوع می تواند روی اعتماد به نفس آن ها و توانایی تصمیم گیری شان در آینده تاثیر منفی بگذارد.

 

البته لازم نیست تا فرزندتان از تمام مشکلات شخصی شما مطلع شوند اما بهتر است در مورد مسائل خانوادگی نظرات آنان را هم بپرسید تا احساس کنند نظر آن ها هم اهمیت دارد. 

 

 

مشکلات عدم طلاق والدین :  فرزندان از روش های فرزند پروری ضعیف رنج می برند

 

 فرزند پروری کار مشکلی است. از سوی دیگر، توجه کافی به فرزند در شرایطی که والدین به صورت مداوم در حال دعوا و بحث و جدل با یکدیگر هستند و سعی دارند همسر کسی باشند که به او علاقه ای ندارند، کار مشکلی است. در این شرایط، اگر والدین از یکدیگر جدا شوند و برای نگهداری فرزندشان وقت داشته باشند، نگهداری نوبتی و مشترک از فرزند می تواند بهترین گزینه باشد.

 

داشتن یک زندگی شاد به والدین اجازه خواهد داد تا ارزش های درونی خود را در حین رشد فرزند به او منتقل کنند و اجازه ندهند تا فرزندشان احساس کنند که والدین، زندگی شاد خود را فدای آن ها می کنند.

از دست ندهید