۷ خوراکی مضر برای کلیه ها که با وجود سالم بودن، می تواند کلیه ها را نابود کند

خوراکی مضر برای کلیه : کلیه ها نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می کنند. آن ها وظیفه حذف مواد ذائد از طریق ادرار، تولید هورمون، و تصفیه ی خون از سموم و آب اضافی را بر عهده دارند. به همین دلیل است که باید از کلیه های خود مراقبت کنید و آن ها را سالم نگه دارید.

 

متاسفانه برخی از خوراکی ها در صورت استفاده بیش از حد می توانند به کلیه ها آسیب وارد کنند و به عملکرد طبیعی آن ها آسیب بزنند. در این بخش به ۷ خوراکی مضر برای کلیه ها اشاره خواهیم کرد. با وای آره همراه شوید:

 

 

اولین خوراکی مضر برای کلیه :  آووکادو 

 

 

با اینکه آووکادو از نظر دارا بودن مواد مغذی، میوه مشهوری است، اما خوردن زیاد آووکادو میتواند برای کلیه هایتان خطرناک باشد بخصوص اگر بیماری کلیوی داشته باشید. دلیل آن هم این است که این میوه دارای مقدار زیادی پتاسیم است.

 

 

بدن ما به این ماده معدنی نیاز دارد اما وجود مقدار زیادی پتاسیم در خون می تواند مشکلات جدی نظیر گرفتگی عضلات و ضربان نامنظم قلب را به همراه داشته باشد.

 

 

دومین خوراکی مضر برای کلیه :  گوشت 

 

مصرف زیاد گوشت ممکن است موجب مشکلات کلیوی شود چرا که سوخت و ساز پروتئین حیوانی در بدن به سختی انجام می شود و کلیه ها مجبور می شوند تا حجم زیادی از مواد زائد را دفع کنند. از سوی دیگر، غذاهایی که حاوی حجم زیادی از پروتئین حیوانی هستند می توانند موجب ایجاد سنگ های کلیوی شوند.

 

 

گوشت حاوی مقداری بالایی از عنصر پورین است که به تولید اوریک اسید، سرعت می بخشد. اوریک اسید یکی از علل اصلی ایجاد سنگ کلیه است. شما می توانید به جای مصرف گوشت، از سبزیجات و دانه ها استفاده کنید و پروتئین مورد نیاز بدنتان را تامین کنید.

 

 

سومین خوراکی مضر برای کلیه : نمک 

 

یک رژیم غذای سالم بایستی حداکثر حاوی ٢٣۰۰ میلی گرم سدیم در روز باشد (حدود یک قاشق چایخوری). اگر بیش از این مقدار نمک مصرف کنید کلیه های شما مجبور می شوند سخت تر کار کنند تا سدیم اضافی را دفع کنند که در نتیجه آن ممکن است آب بدن را نگهدارند و باعث فشار خون بالا شوند.

 

 

شما می توانید به جای استفاده بیش از اندازه از نمک، در غذا های خود از ادویه و گیاهان طعم‌دهنده استفاده کنید. همچنین می توانید مصرف غذا های بسته بندی و فرآوری شده را که اغلب حاوی مقدار زیادی نمک هستند کاهش دهید.

 

 

چهارمین خوراکی مضر برای کلیه : موز 

 

موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم است و می تواند به عملکرد نرمال کلیه ها آسیب برساند. یک فرد بزرگسال سالم باید روزانه ٣.۵۰۰ تا ۴.٧۰۰ میلی گرم پتاسیم دریافت کند و یک موز معمولی ۱۵۰ گرمی حاوی ۵٣٧ گرم پتاسیم است.

 

 

اگر از بیماری کلیوی رنج می برید باید سطح دریافتی پتاسیم بدنتان را کاهش دهید چرا که بدنتان قادر به فیلتر کردن مقدار اضافی نخواهد بود و ممکن است با مشکلات جدی مواجه شوید.

 

 

پنجمین خوراکی مضر برای کلیه : لبنیات 

 

با اینکه محصولات لبنی، غنی از مواد معدنی و ویتامین ها هستند، اما مصرف بیش از حد شیر، ماست و پنیر ممکن است بیش از اینکه برایتان مفید باشد، مضر باشند چرا که مقدار بالای فسفر موجود در مواد لبنی به کلیه هایتان فشار وارد می کند.  

 

 

علاوه بر این، اگر کلیه هایتان عملکرد کاملی نداشته باشند قادر به دفع فسفر اضافی خون نخواهند بود و استخوان ها رفته رفته لاغرتر و ضعیف تر شده و خطر شکستگی استخوان افزایش می یابد.

 

 

ششمین خوراکی مضر برای کلیه : نان گندم کامل

 

نان گندم کامل، غذایی سالم و غنی از مواد مغذی است اما مصرف بالا ی آن ممکن است باعث بروز مشکلات کلیوی شود چرا که این نان دارای میزان بالایی فسفر و پتاسیم است. یک تکه نان گندم کامل حاوی ٧۰ میلی گرم پتاسیم و ۵٧ میلی گرم فسفر است درحالیکه یک تکه نان سفید تنها دارای ٢۵ میلی گرم پتاسیم است.

 

 

هفتمین خوراکی مضر برای کلیه : پرتقال و آب پرتقال 

 

با اینکه پرتقال و آب پرتقال دارای کالری پایین و میزان بالایی از ویتامین ث هستند اما حاوی مقدار بالایی از پتاسیم می باشند. یک پرتقال معمولی حاوی ٢۴۰ میلی گرم پتاسیم و یک فنجان آب پرتقال، حدودا حاوی ۴٧۰ میلی گرم پتاسیم است.

 

 

با توجه به این اعداد، مصرف پرتقال و آب پرتقال باید محدود شود بخصوص اگر با مشکلات کلیوی روبرو هستید. اگر کلیه ها نتوانند پتاسیم اضافی خون را دفع کنند، این برای بدن شما بسیار خطرناک خواهد بود.

از دست ندهید