استرس و ۳۵ ضرر تکان دهنده استرس بر بدن که حتما باید بدانید

 ۱. استرس، “قاتل خاموش” نامیده می شود و می تواند منجر به بیماری های قلبی، فشار خون بالا، درد سینه و ضربان نامنظم قلب شود.

 

۲. در حالیکه سفید شدن مو در اثر اضطراب از نظر علمی ثابت نشده است اما یافته ها نشان می دهد که اضطراب میتواند موجب ریزش مو شود. در حقیقت ریزش مو می تواند تا سه ماه پس از اتفاق افتادن حادثه استرس زا روی دهد.

استرس و ریزش مو

۳. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۹ انجام شد، پراسترس ترین شغل های دنیا مربوط به جراحان، خلبانان هواپیماهای تجاری، عکاسان خبری، مدیران اجرایی تبلیغات، نمایندگان املاک و مستغلات است. شغل هایی که کمترین استرس را داشتند عبارت بودند از آمارگیر ها، متخصصان تغذیه، ستاره شناسان، تحلیل گران سیستم و مهندسان نرم افزار.

 

۴. سه شهر پر استرس در ایالات متحده عبارتند از ایلینوی، لس آنجلس و نیوییورک.

 

۵. استرس موجب تغییر ساختار عصبی بدن می شود؛ این امر می تواند رشد بدن را تحت تاثیر قرار دهد. استرس همچنین می تواند موجب گرفتگی لوله های فالوپ و رحم شده و لانه گزینی تخم در رحم را با مشکل مواجه کند.

استرس در مردان می تواند بر تعداد و حرکت اسپرم تاثیر بگذارد و باعث اختلال در عملکرد نعوظ شود. در واقع، استرس ممکن است ۳۰ درصد از همه مشکلات ناباروری را شامل شود.

 

۶. توپ های ضد استرس چینی (توپ های بائودینگ) در طی سلسله مینگ (۱۶۴۴- ۱۳۶۸) در بائودینگ چین ابداع شدند. این توپ ها در ابتدا از آهن ساخته شده بودند و تصور می شد که باعث آزاد شدن استرس می شوند چرا که با نقاط فشار یا نقاط طب سوزنی روی دست، تماس پیدا می کنند.

 

۷. طبق گفته متخصصان، هورمون اضطراب که کورتیزول نام دارد نه تنها باعث ایجاد چربی شکم می شود، بلکه سلول های چربی فرد را افزایش می دهد.

 

۸. استرس با ۶ عامل مرگ از جمله بیماری های قلبی، بیماری های ریوی، تصادفات، سیروز کبدی و خودکشی در ارتباط است.

 

۹. استرس مراقبت از همسر معلول، باعث افزایش خطر سکته مغزی می شود.

 

۱۰. استرس مزمن می تواند با کاهش تولید هورمون رشد از غده هیپوفیز، رشد کودکان را کاهش دهد.

 

۱۱. طبق گزارش CNN poll در سال ۲۰۰۹، عامل شماره ۱ ایجاد استرس در اکثر کشور ها پول است. کشور هایی که بیشترین میزان استرس پول را دارند عبارتند از مالزی، چین، سنگاپور و ایالات متحده. کشور هایی که کمترین میزان اضطراب را در مورد پول دارند عبارتند از روسیه، فرانسه و ایتالیا.

 

۱۲. استرس باعث بسته شدن مویرگ ها می شود و در صورتیکه زخمی شروع به خونریزی کند خونریزی کاهش پیدا می کند.

 

۱۳. یکی از مطالعات در سال ۲۰۰۳ نشان داد که زنانی که دارای سطح متوسطی از ​​استرس هستند، در مقایسه با زنانی که دارای میزان بسیار بالا یا میزان پایینی از استرس هستند ریسک خودکشی در آن ها کمتر است.

بزرگترین سلاح در برابر استرس، توانایی ما در انتخاب یک اندیشه پس از یک اندیشه دیگر است.

ویلیام جیمز 

 

۱۴. استرس مزمن، مغز را با هورمون های قدرتمندی پر می کند که در شرایط اضطراری کوتاه مدت، ترشح می شوند. قرار گرفتن در معرض این استرس مزمن، می تواند باعث کوچک شدن، آسیب دیدگی و مرگ سلول های مغزی شود.

 

۱۵. طبق نظر دانشمندان، استرس بخشی از حرکت تکاملی است چون باعث زنده ماندن انسان می شود. بخصوص اینکه اضطراب، به صورت موقت هوشیاری را افزایش داده و عملکرد فیزیکی را بهبود می بخشد.

 

۱۶. استرس باعث “چسبندگی” خون می شود. این امر در مواقع خونریزی مفید است اما از سوی دیگر احتمال لخته شدن خون را افزایش می دهد.  

استرس و لختگی خون

۱۷. استرس مزمن، گیرنده های سیتوکین را افزایش و باعث التهاب می شود. قرار گرفتن در معرض التهاب مداوم می تواند به شریان ها و سایر اعضای بدن آسیب برساند.

 

۱۸. اضطراب می تواند سطح قند خون را تغییر دهد. این اتفاق می تواند موجب ایجاد تغییرات خلقی، خستگی، افزایش قند خون و سندرم متابولیک شود و ریسک بزرگی را برای حمله قلبی و دیابت بوجود بیاورد.

 

۱۹. خنده، هورمون استرس (مانند کورتیزول، اپینفرین و آدرنالین) را کاهش می دهد و سیستم ایمنی را با آزاد کردن هورمون های تقویت کننده سلامتی، تقویت می کند.

 

۲۰. اضطراب باعث ایجاد تغییرات هورمونی در بدن انسان می شود که می تواند باعث کاهش میل جنسی و پاسخ جنسی شود. با این حال، طبق گزارش بی بی سی، رابطه جنسی ( نه استمناء)، هورمون های بوجود آورنده اضطراب را کاهش می دهد و کسانیکه رابطه جنسی ندارند بالاترین فشار خون را تجربه می کنند.

 

۲۱. احتمال ابتلای مردان به بیماری های ناشی از استرس نظیر فشار خون بالا، رفتار تهاجمی و سوء استفاده از الکل و مواد مخدر، در مقایسه با زنان بیشتر است.

 

۲۲. اضطراب مزمن باعث بدتر شدن سندروم روده تحریک پذیر (IBS) می شود. این شرایط، روده بزرگ را تحریک می کند و باعث یبوست، گرفتگی و نفخ شکم می شود.

 

۲۳. اضطراب مزمن، پاسخ سیستم ایمنی بدن را نسبت به عفونت کاهش می دهد و می تواند واکنش فرد را نسبت به واکسیناسیون تحت تاثیر قرار دهد.

 

۲۴. طبق مطالعات انجام شده، احتمال مبتلا شدن مردان مبتلا به HIV به ایدز، تحت اضطراب شدید، بیشتر از افرادی است که سطح تنش کمتری دارند. 

 

۲۵. تحقیقات نشان می دهد که شکلات تیره باعث کاهش هورمون استرس مانند کورتیزول می‌شود. علاوه بر این، کاکائو غنی از آنتی اکسیدان هایی به نام فلاونوئیدها است.

شکلات و تاثیر ان بر استرس

 

۲۶. جوانان خانواده های نظامی که والدینشان به جنگ اعزام شده‌اند، سطح بالاتری از استرس و مشکلات عاطفی را در مقایسه با سایر نوجوانان و نوجوانان گزارش می کنند.

 

۲۷. اضطراب، خطر ابتلا به سرطان و عفونت داخل رحمی را افزایش می دهد. علاوه بر این، سطح مزمن اضطراب، جنین را بیشتر در معرض خطر اختلالات مرتبط با استرس قرار می دهد و بر سلامت جنین و رشد عصبی رفتاری او تاثیر می گذارد.

 

۲۸. استرس آکوستیک (ناشی از صدای بلند) می تواند بخشی از سندرم QT طولانی LQTS (اختلال سیستم الکتریکی قلب ) را بوجود بیاورد. تخمین زده می شود که LGTS هر ساله موجب مرگ ۳۰۰۰  نفر در ایالات متحده می شود.

 

۲۹. استرس با به جریان در آوردن خون در قسمت های مختلف بدن و خون رسانی کمتر به مغز، موجب سردرد می شود.

 

۳۰. فعالیت زیاد سیستم پاسخ استرس بدن میتواند منجر به بیخوابی مزمن شود. 

 

۳۱. اضطراب می‌تواند توانایی مواد شیمیایی را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش دهد. این امر، نورون‌ها را در برابر برخی از ویروس‌ها، سموم و دیگر نوسانات موجود در مواد شیمیایی طبیعی خون محافظت می‌کند.

 

۳۲. صدای مزمن با سطح پایین و صدای کم با فرکانس پایین که زیر آستانه شنوایی انسان است موجب ترشح هورمون استرس می شود. این امر می تواند در یادگیری دخالت کند و همچنین فشار خون را افزایش دهد، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و پرخاشگری را افزایش دهد.

 

۳۳. اضطرابی که پس از ضربات روانی (استرس پس از تروما) در کودکان بوجود می آید می تواند از نظر فیزیکی، مغز آن آن ها را تغییر دهد. علاوه بر این، استرس باعث کوچکتر شدن هیپوکمپوس می شود. هیپوکمپوس بخشی از مغز است که وظیفه ذخیره و بازیابی خاطرات را بر عهده دارد.

 

۳۴. هنگامی که سلول ها به علت قرار گرفتن در معرض هورمون های اضطراب کوچک می‌شوند، از یکدیگر جدا می شوند و این امر باعث افسردگی می شود.

 

۳۵. آسیب احساسی شدید یا ناگهانی منجر به بوجود آمدن “سندرم قلب شکسته” (BHS) می‌شود. این سندرم به سرعت و معمولا در زنان اتفاق می افتد.

 

از دست ندهید