تنباکو و سیگار و ۳۲ حقیقت حیرت آوری که باید در مورد آنان بدانید

۱. رامون پان که به همراه کریستوف کلمب به قاره‌ی آمریکا سفر کرده بود اغلب به عنوان فردی شناخته می شود که تنباکو را به اروپا معرفی کرد.

 

 

 

۲. در آمریکای باستان، تنباکو را می‌جویدند، مانند چای دم میکردند، آن را پودر میکردند و از طریق بینی بالا می کشیدند و از آن ژله درست میکردند اما کشیدن تنباکو از همه مشهورتر بود.

 

 

 

۳. در اواسط قرن شانزدهم در اروپا، تصور می شد که کشیدن تنباکو، سفلیس را درمان می‌کند.

 

 

 

۴. استعمال دخانیات از مراسم مذهبی در آمریکا آغاز شد و مصرف آن در ابتدا تنها به جادوگرها، کشیش‌ها و پزشکان محدود می‌شد. هم در آمریکای باستان و هم در زمان اروپای قرن شانزدهم، تصور می‌شد که “سیگار مذهبی” که از تنباکو گرفته می‌شد، بیماری‌ها را درمان و ارواح شیطانی را دور می‌کند! 

 

حقایق جالب در مورد سیگار و تنباکو که باید بدانید

 

۵. در بسیاری از کشور‌ها، ماده اوره که عنصر شیمیایی ادرار محسوب می‌شود، برای ایجاد طعم غلیظ‌ تر به سیگار اضافه می‌شود.

 

 

 

۶. در اواسط قرن هفدهم، تاجران اروپایی تنباکو را به آسیا و هند معرفی کردند. در این کشور‌ها، تنباکو اغلب با برگ‌ها و ادویه‌جات مختلف مخلوط می‌شد و از طریق قلیان مصرف می‌شد.

 

 

 

۷. اغلب اوقات به سیگار، شکر و کاکائو اضافه می‌شود. این حقیقتی است که بسیار از سیگاری‌های دیابتی از آن مطلع نیستند.

 

 

 

۸. طبق یکی از افسانه‌های باستانی هند، زنی از سوی روح‌القدس برای نجات بشریت از گرسنگی بر روی زمین فرستاده شد. در جایی که دست راست این زن آنجا را لمس کرده بود سیب زمینی و در جایی که دست چپش آن جا را لمس کرده بود، ذرت رویید.

این زن بعد از این که زمین را حاصلخیز کرد در گوشه‌ای استراحت کرد و پس از بیدار شدن مشاهده کرد که در جاییکه خوابیده بود، تنباکو رشد کرده است.

 

 

 

۹. بن جانسون؛ نویسنده عهد رنسانس، استدلال کرده است که دود سیگار، “باد شکم شیطان” است.

 

 

 

۱۰. امپراتور شونگژن در سال (۴۴-۱۶۲۷) در چین هشدار داد که “هر یک از مردم عادی که سیگار بکشند، مانند افراد خائن مجازات خواهند شد.” همچنین در سال ۱۶۳۴، فرماندار مسکو اعلام کرد که مردان و زنانیکه سیگار بکشند سوراخ‌های بینی شان دریده خواهد شد یا از پشت شلاق خواهند خورد.

 

 

 

۱۱. زنان در ایالات متحده با پذیرش سیگار به عنوان نماد تساوی، شورش و آزادی زنان، از دهه ۱۹۲۰ به بعد تا به امروز در مجامع عمومی شروع به کشیدن سیگار کرده‌اند. مصرف سیگار در ایالات متحده، سالانه حدود ۱۷۸.۰۳۰ زن را به کام مرگ می‌کشاند.

 

حقایق جالب در مورد مصرف سیگار و تنباکو در زنان

 

۱۲. آزتک‌ها تنباکو را مظهر الهه سیهوکوتل میدانستند بطوریکه مجسمه این الهه را از تنباکو درست کرده بودند.

 

 

 

۱۳. در سال‌های اخیر و عمدتا در کشورهای غربی، سیگار کشیدن به عنوان یک خطر جدی برای سلامتی تلقی می‌شود. میزان مصرف دخانیات در ایالات متحده از سال ۱۹۶۵ تا کنون از ۴۲ % به ۲۶ % بزرگسالان کاهش یافته است. با این حال، سیگار کشیدن در کشورهای در حال توسعه در حال افزایش است.

 

 

 

۱۴. سیگار جزو مواد پر خرید و فروش در جهان است.

 

 

 

۱۵. در سال ۱۶۱۸، هنگامیکه سِر والتر رالی را برای اعدام و قطع کردن سر می‌بردند او پیپ خود را نیز با خود برده بود.

 

 

 

۱۶. ایالت کنتاکی بالاترین تعداد سیگاری‌های (۲۸.۷ درصد) ایالات متحده و ایالات یوتا پایینترین تعداد سیگاری‌های (۱۱.۵ درصد) این کشور را در خود جای داده است.

 

حقایق حیرت آور درمورد سیگار و تنباکو

 

۱۷. احتمال به دنیا آوردن نوزادان کم وزن و پرخاشگر در زنان بارداری که سیگار مصرف می‌کنند بالاتر است.

 

 

 

۱۸. طبق یکی از تحقیقات در بریتانیا، ۹۹ درصد از زنان از ارتباط مستقیم بین مصرف سیگار و سرطان گردنه رحم بی‌ اطلاع هستند.

 

 

 

۱۹. در ایالات متحده، سالانه بیش از ۳۰۰۰ غیر سیگاری بخاطر سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند و تنها دلیل آن، قرار گرفتن در معرض دود افراد سیگاری است.

 

 

 

۲۰. طبق تحقیقات، از هزاران ماده شیمیایی موجود در تنباکو، بیش از ۵۰ ماده، سرطان زا هستند.

 

 

 

۲۱. در حال حاضر سالانه بیش از ۵.۵ تریلیون نخ سیگار در سطح جهانی تولید می‌شود. سیگار یکی از منابع درآمد دولت است، زیرا بسیاری از مردم آن را مصرف می‌کنند.

 

 

 

۲۲. درآمد حاصل از صنعت جهانی تنباکو سالانه نزدیک به نیم تریلیون دلار آمریکا است.

 

 

 

۲۳. مصرف تنباکو بخصوص مصرف سیگار، قابل پیشگیری‌ ترین علت مرگ و میر در ایالات متحده است.

 

 

 

۲۴. نرخ مصرف سیگار در بین افرادی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند و کسانیکه سواد پایینتری دارند بیشتر است.

 

دانستنی های باور نکردنی در مورد سیگار و تنباکو

 

۲۵. هر نخ سیگار بطور متوسط ۵ دقیقه از عمر را کم می‌کند و تقریبا مصرف یک نخ سیگار نیز ۵ دقیقه طول می‌کشد.

 

 

 

۲۶. در بسیاری از کشور‌ها، انبر ماهی ( استفراغ نهنگ ) برای طعم‌دار کردن سیگار به آن اضافه می‌شود.

 

 

 

۲۷. در اوایل راه اندازی هالیوود، کارگردانان از دود سیگار برای فضاسازی، اسرارآمیز کردن فضا و ایجاد فضایی پر احساس در فیلم‌های خود استفاده می‌کردند. شرکت‌های دخانیات همچنین به هالیوود پول میدادند تا محصولات آنان در فیلم‌های مشهور دهه‌های ۱۹۳۰، ۴۰ و ۵۰ به نمایش دربیاید.

 

 

 

۲۸. ۲۰ دقیقه پس از کشیدن سیگار، فشار خون شخص به حالت عادی باز می‌گردد و ترک سیگار به مدت یکسال، خطر حمله قلبی را به نصف کاهش میدهد.

 

ترک سیگار راحت ترین کار دنیاست. من به خوبی با این کار آشنا هستم زیرا هزاران بار انجامش داده‌ام. مارک تواین 

 

 

۲۹. واژه نیکوتین از نام جین نیکوت گرفته شده است. جین نیکوت که در اواسط قرن شانزدهم سفیر فرانسه در پرتقال بود، تنباکو و سیگار را به عنوان دارو به دربار فرانسه آورد.

 

 

 

۳۰. از آنجایی که بسیاری از سربازان در جنگ جهانی اول سیگار می‌کشیدند، این جنگ به سیگار کمک کرد تا تبدیل به نماد مردانگی و برتری اجتماعی شود.

 

 

 

۳۱. در طول جنگ جهانی اول، از آمریکایی‌ها خواسته شد تا به عنوان بخشی از کمک‌های خود به جنگ، به سربازان سیگار ارسال کنند. در طی جنگ جهانی دوم، سیگار تبدیل بخشی از جیره سربازان شده بود.

 

 

 

۳۲. طبق گفته انسان شناس فرانسوی؛ کلود لوی استروس، کسانیکه باهم تنباکو مصرف می‌کنند روابط شخصی خود را تقویت می‌کنند و اغلب، اینکار باعث شروع روابط اجتماعی بین افراد می‌شود.

 

از دست ندهید