٧ نشانه ای که به شما می گوید ورزش شدید واقعا به شما آسیب می زند

ورزش شدید : اگر تصمیم گرفته اید به بدن رویایی خود دست پیدا کنید و تمام اوقات فراغت خود را در باشگاه بگذرانید تا سریعتر به نتایج مورد علاقه ی خودتان پیدا کنید، عجله نکنید. ورزش بیش از حد در مقایسه با ورزش اندک، زیان بیشتری برایتان دارد. در این مطلب به مواردی اشاره خواهیم کرد که نشان می دهند ورزش شدید، در حال آسیب زدن به شماست. با وای آره همراه باشید:

 

 

۱. با ورزش شدید ، سطح عملکرد شما کاهش پیدا می کند

 

همه روز ها مثل هم نیستند؛ بنابراین اگر سطح عملکرد خود را پایین می بینید، این ممکن است نرمال باشد اما اگر نمی توانید به اهدافی که برای خود تعیین کرده اید دست پیدا کنید، احتمالا به محدودیت برخورده اید.

 

با ورزش شدید، احساس خستگی خواهید داشت و تحمل خود را از دست می دهید. در این حالت، قدرتتان تضعیف شده و در مفاصل تان درد زیادی احساس می‌کنید. همچنین ممکن است به تعادلتان نیز ضربه وارد شود.

 

 

٢. با ورزش شدید ، دردتان طولانی تر از حالت عادی می شود

 

احساس درد در آغاز ورزش و هنگام تغییر حرکات ورزشی، طبیعی است اما اگر حرکات همیشگی را انجام میدهید، استایل ورزشی خود را تغییر نداده اید و دردی غیرعادی را تجربه میکنید که بیش از حالت عادی طول میکشد، احتمالا ورزش شدید را در پیش گرفته اید. این احساس ممکن است بسیار شبیه به زمانی باشد که برای اولین بار وزنه زدن را شروع کردید.

 

 

٣. با ورزش شدید ، انگیزه خود را برای ورزش از دست می دهید

 

وقتی با شوق و ذوق به باشگاه میروید و ناگهان متوجه می شوید که انگیزه خود را برای ورزش از دست داده اید، این یک هشدار است که به شما می گوید احتمالا بیش از حد به خودتان فشار می آورید. در نهایت، این عدم انگیزه ممکن است به افسردگی منجر شود. در این شرایط، درک علت افسردگی برایتان بسیار دشوار خواهد بود.

 

 

۴. با ورزش شدید ، همواره احساس مریضی میکنید

 

اگر بصورت منظم ورزش میکنید و یک زندگی سالم را در پیش گرفته اید اما همچنان بصورت مرتب احساس مریضی می کنید این ممکن است به این دلیل باشد که بیش از حد ورزش میکنید. سرما خوردن یا تب داشتن ممکن است از دیگر علائم این مشکل باشد. اگر این مشکلات بصورت مرتب بوجود می آیند و سایر نشانه های ورزش شدید نیز آشکار می شوند بهتر است نگاه دقیق‌تری به میزان ورزش خود داشته باشید.

 

 

۵. با ورزش شدید ، عضلاتتان را از دست می دهید

 

اگر ورزش شدید را در پیش بگیرید، بدنتان استراحت نخواهد کرد و قادر به ترمیم و ساخت عضلات جدید نخواهد بود. در نتیجه، شما بیش از اینکه عضله بسازید، عضله از دست خواهید داد و در مواقع شدیدتر، به بدنتان صدمه خواهد رسید. در برخی از موارد نیز به علت از دست دادن ذخایر آب بدن، چهره شما پف خواهد کرد.

 

 

۶. با ورزش شدید ، دچار آسیب های مزمن می شوید

 

آسیب هایی وجود دارند که به صورت مداوم تکرار می شوند و دست از سر شما بر نمیدارند. این مشکلات بدین دلیل بروز می کنند که وقتی بدون استراحت به ورزش شدید خود ادامه می‌دهید، عضلات بازسازی نشده ی بیشتری باقی می گذارید که می توانند افزایش پیدا کنند.

 

علاوه براین،تکرار طولانی مدت یک حرکت نیز می تواند چنین نتیجه ی ناخوشایندی در پی داشته باشد. 

 

 

٧. با ورزش شدید ، خوابیدن برایتان مشکل می شود

 

ورزش شدید می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون های استرس شود. این مشکل باعث می شود تا سخت تر به خواب بروید. بدن شما به مقدار مناسبی از خواب نیاز دارد تا بتواند عضلات آسیب دیده را ترمیم کند و آن ها را با عضلات قوی تر جایگزین کند. از اینرو، ورزش شدید موجب یک چرخه معیوب می شود.

 

 

راه حل جادویی: می توانید ورزش شدید را به تعادل برسانید

 

۱. تغذیه ی سالم : بسیار مهم است که غذاهای شما ترکیب مناسبی از ریزمغذی ها و درشت مغذی ها را به همراه داشته باشند. همچنین، تنها تمرکز بر روی پروتئین، اشتباه بزرگی است. شما باید مقدار کافی از کربوهیدرات ها و چربی ها را نیز دریافت کنید. کربوهیدرات ها انرژی لازم بدن را برای ساخت توده های عضلانی فراهم کرده و چربی ها به آزاد شدن تستسترون و سایر هورمون های مرتبط با رشد کمک می کنند.

 

٢. به اندازه کافی بخوابید

 

حداقل ٧ تا ٩ ساعت در شبانه روز بخوابید چرا که وقتی در حال خواب هستید، بدن، عضلات آسیب دیده را ترمیم کرده و آن ها را با عضلات سالم تر و قوی تر جایگزین می کند.

 

 

٣. سطح استرس خود را پایین بیاورید

 

اگر وارد فاز استرس احساسی شدید شُدید، بهتر است با ورزش سبک تر با آن مقابله کنید. بجای زدن وزنه های سنگین، انجام یوگا یا ورزش های سبک تر، انتخاب های بهتری خواهند بود.

 

 

هر ۶ تا ۱٢ هفته، ۱ هفته به بدنتان استراحت دهید

 

دادن استراحت به بدنتان باعث ترمیم و قوی تر شدن آن خواهد شد. پس از یک هفته ورزش نکردن و استراحت، از عضلات قوی تر و انگیزه ی بیشتر خود شگفت زده خواهید شد.

از دست ندهید